گزارش بیستمین برنامه زنده آموزشی “قطب نمای آموزش” با موضوع “روش‌های پژوهش و ارزیابی در حوزه تعامل انسان با رایانه”

بیستمین برنامه زنده آموزشی” قطب‌نمای آموزش” انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با عنوان “روش‌های پژوهش و ارزیابی در حوزه تعامل انسان با رایانه” برگزار شد.

بیستمین برنامه زنده آموزشی “قطب‌نمای آموزش” انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در روز سه‌شنبه مورخ 7 بهمن ماه 1399 ساعت 20 الی 22 در صفحه اینستاگرام انجمن با عنوان “روش‌های پژوهش و ارزیابی در حوزه تعامل انسان با رایانه” با تدریس جناب آقای دکتر محمد زره‌ساز، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، مسئول کمیته پژوهش و عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد. این برنامه به منظور یاری رسانی به پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه‌ریزی شده است. مجری این نشست سرکار خانم دکتر میترا صمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول کمیته آموزش و عضو هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. وی در ابتدای برنامه به معرفی فعالیت‌های میهمان برنامه پرداخت و سپس بیان کردند که تعامل انسان و رایانه، علم بررسی تعامل انسان و رایانه است و نقطه تقاطع علوم رایانه و علوم رفتارشناسی، علوم شناختی، روانشناسی و علوم اطلاعات است. ارتباط و تعامل انسان و رایانه از طریق رابط اتفاق می افتد و شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار است. به عبارت دیگر تعامل انسان و رایانه یک حوزه بین رشته‌ای است که مرتبط با طراحی، ارزیابی و پیاده‌سازی سیستم‌های محاسباتی متقابل انسان و رایانه در مطالعه پدیده‌های مهم پیرامون اوست. این رشته به حوزه‌هایی چون گرافیک رایانه‌ای، سیستم عامل، تئوری ارتباطات، تئوری اطلاعات، زبان‌شناسی، روانشناسی، زبان‌های برنامه نویسی و کارایی انسان برای بخش انساتی آن را دربرمی‌گیرد.

در ادامه آقای دکتر زره ساز به ارائه برنامه آموزشی خود پرداخت و نکات بسیار خوب و کاربردی را در زمینه انواع روش‌های پژوهش و ارزیابی در حوزه تعامل انسان با رایانه  مطرح کرد. وی در ابتدا به این نکته پرداخت که 35 روش پژوهش و ارزیابی در زمینه تعامل انسان با رایانه شناسایی شده است که بر اساس پژوهشی که انجام شده و در نشریه ایرانداک هم منتشر شده در ایران تنها 10 روش از این روش‌ها به کار گرفته شده است. ایشان ضمن معرفی دو کتاب هسته در حوزه تعامل انسان و رایانه از دو پژوهشگر مطرح عنوان کرد: برخی از این روش‌ها صرفا روش ارزیابی هستند و برخی توسعه پیدا کرده و تبدیل به روش پژوهش هم شده‌اند و شدت و ضعف آن‌ها یکسان نیست. در ادامه جلسه دکتر زره‌ساز به معرفی اجمالی برخی از این روش‌ها پرداخت و عنوان کرد که در تلاش است تا به زودی این روش‌ها را در کتابی به صورت کامل معرفی کند. ایشان در پایان جلسه به برخی از ملاحظات عمومی برای اجرای این روش‌ها پرداخت و این ملاحظات را دو قالب ملاحظات پیش و در هنگام اجرای پژوهش و ملاحظات تجزیه و تحلیل داده‌ها و نگارش یافته‌ها تشریح کرد. دکتر زره‌ساز در رابطه با انتخاب نظریه و مدل مناسب پژوهش، تدوین طرح کدگذاری، انتخاب نرم‌افزار مناسب برای گردآوری و تحلیل داده‌ها، انتخاب فضای مناسب برای اجرای پژوهش، تکمیل فرم تعهد و توجیه شرکت‌کنندگان در پژوهش، استفاده از روش‌های مناسب برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ملاحظات انتشاراتی توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که اگرچه انجام پژوهش در این حوزه دشوار و دارای جزئیات بسیاری است اما در عین حال می‌تواند جذاب و جاوی یافته‌های تأثیرگذار و مفصلی باشد.

در این برنامه حاضرین پرسش های خود را در قالب کامنت ارائه کردند و جناب آقای دکتر زره‌ساز به سوالات حاضرین پاسخ دادند. برای دسترسی به برنامه کامل این برنامه زنده آموزشی به فایل ضبط شده آن می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

آخرین اخبار