تابستان گرم کمیته آموزش انجمن با چاشنی اشتغال و کارآفرینی

تابستان، فرصتی است برای یاددگیری مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف. از این رو برای اطلاع از برنامه‌های آموزشی مد نظر کمیته آموزش هشتمین دوره هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برای مخاطبان، به سراغ دکتر مریم اسدی، مسئول کمیته مربوطه رفته‌ایم. مصاحبه ذیل حاصل همکاری مشترک کمیته روابط عمومی و آموزش هشتمین دوره هیات مدیره انجمن است.

در فصل تابستان چه برنامه هایی از سوی کمیته آموزش جهت استفاده مخاطبان در نظر گرفته شده است؟

پاسخ مسئول کمیته آموزش: همانطورکه اطلاع دارید در فصل تابستان در همه دانشگاه‌ها، دروس تخصصی در رشته های مختلف ارائه نمی‌شود و عمدتا  دروس عمومی به دانشجویان کارشناسی  ارائه می‌شود. در نتیجه اکثر دانشجویان به خصوص دانشجویان مقطع کارسناسی ارشد و دکتری وقت آزاد بیشتری دارند. از سوی دیگر یکی از نکات مهم در  اساسنامه انجمن که به ماهیت علمی آن باز می‌گردد، آموزش حرفه‌مندان است. بی تردید کمیته آموزش انجمن علمی به عنوان یکی از ارکان اصلی انجمن برای نیل به این هدف همواره برنامه‌ریزی می‌کند و در تلاش است تا در این حیطه نقش آفرینی فعالی داشته باشد.

به همین خاطر تلاش کردیم با ارائه برنامه‌های متنوع آموزشی در حوزه های جالب و جذاب در تابستان 1401، دانشجویان، دانش‌آموختگان، حرفه‌مندان و متخصصان علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی بتوانند از برنامه‌های گوناگون آموزشی تدارک دیده شده استفاده کنند. حتما اطلاع دارید که آموزش‌های ارائه شده در دانشگاه‌های کشور  در یک بازه زمانی طولانی بین  5 یا 10 سال به روز رسانی می‌شود و این نکته ضمن آنکه از يک طرف باعث فرصت کافی برای اجرای برنامه‌هاست از سوی دیگر، روزآمدی این برنامه‌ها و سرفصل‌ها را با چالش مواجه می‌کند. برای رفع چالش روزآمدی، یک پیشنهاد این است که  در کنار دروس دانشگاهی آموزش‌های مکمل نیز ارائه شود تا دانشجویان و دانش‌آموختگان را آماده فعالیت و ورود به بازار کار کند. از این جهت فصل تابستان فرصت مغتنمی است تا همه افراد فعال در رشته علم‌اطلاعات و دانش شناسی بتوانند از برنامه‌های انجمن استفاده کنند.

باید به استحضار علاقمندان برسانم که  کمیته آموزش تلاش کرده است با رایزنی با گروه‌های مختلف اساتید، دانشجویان و کتابداران، برنامه‌های مختلفی تدارک ببیند. بر همین اساس تلاش شده‌است که در سه گروه، به اجرای این برنامه‌ها اقدام شود: (برنامه‌های پخش زنده در صفحه اینستاگرام انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سلسله نشست‌هایی با موضوع رموز موفقیت در رشته علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی برای ورود به بازار کسب و کار و مدرسه تابستانه. براساس پژوهش‌های میدانی انجام شده توسط تیم کمیته آموزش انجمن، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و نیازهای دانشجویان و دانش‌آموختگان علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی همچون سایر رشته‌ها اشتغال است. اشتغال، کارافرینی و کسب درآمد اولیه، نیاز دانش‌آموختگان هر رشته ای محسوب شده و افراد به امید یافتن شغل مناسب، جایگاه اجتماعی و رسیدن به توان اقتصادی وارد رشته‌های دانشگاهی می‌شوند. بر همین اساس موضوعی که برای برنامه تابستان انجمن در نظر گرفته شده است، اشتغال و کارآفرینی است. خوشبختانه موضوع اصلی کنگره هفتم انجمن هم بر همین موضوع تاکید دارد و می‌توان برنامه تابستانه کمیته آموزش را مقدمه ای برای شروع فعالیت‎های گسترده‎تر در عرصه آموزش با موضوع کارافرینی در طول سال قلمداد کرد. همانطورکه اشاره شد فصل تابستان دانشجویان و دانش‌آموختگان مشغله کمتری دارند. به همین دلیل امسال در یک طرح مبتکرانه در کمیته آموزش انجمن ایده برگزاری مدرسه تابستانه به ذهنمان رسید. با برنامه‌های متنوعی که در مدرسه تابستانه  تعریف کردیم تلاش می‌شود تا بخشی از  نیازهای آموزشی دانشجویان و دانش‌آموختگان را تامین کنیم. طیف برنامه‌هایی که تدارک دیده شده است بر حوزه اشتغال، کارآفرینی و کسب و کار و استخدام متمرکز است.  با این ایده که دانشجویان و دانش‌آموختگان بعد از فارغ‌ التحصیلی از دانشگاه، فکر می‌کنند برای ورود به بازار کار، استخدام در دستگاه‌های اجرایی تنها گزینه است، در حالیکه روش‌های متفاوت و متعددی وجود دارد که کمتر به آن‌ها پرداخته شده‌است.

آیا تاکنون مدرسه تابستانی از سوی انجمن برگزار گردیده است؟

پاسخ دکتر مریم اسدی: تاکنون که بنده به عنوان مسئول کمیته آموزش در خدمت شما هستم در هیچ دوره‌ای از ادوار انجمن به یاد ندارم که  به طور اختصاصی انجمن برنامه تابستانه را برگزار کرده باشد و ضمن اینکه از همکاران در کمیته آموزش تشکر می‌کنم باید به اطلاع شما برسانم که این اولین دوره است که مدرسه تابستانه بصورت کاملا منسجم و یکپارچه برگزار می‌شود و به همین جهت شاید بتوان ادعا کرد که به گونه ای نوآوری  در این زمینه داشته‌ایم.

با چه هدفی به برگزاری مدرسه تابستانی از سوی کمیته آموزش پرداخته شده است؟

پاسخ مسئول کمیته آموزش: از مهترین اهداف برگزاری برنامه‌های آموزشی در تابستان و به ویژه مدرسه تابستانه، ارائه آموزش‌های مکملی است که در دانشگاه کمتر به آنها پرداخته شده است. از اهداف جزئی‌تر برنامه را می‌توان فراهم‌آوردن فرصت آموزشی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی راجع به کارآفرینی و کسب و کار به دانشجویان و دانش‌آموختگان، امکان شناخت و گردهم‌آوردن اساتید و صاحب‌نظران رشته و افراد فعال در این حوزه، ارائه ایده‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های شغلی در رشته علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی، معرفی فرصت‌های شغلی دولتی، خصوصی و مستقل در رشته و معرفی روش‌های استفاده از ظرفیت کارآفرینی و ایجاد شغل اشاره کرد. یکی از نکاتی که در این برنامه مدنظر قرار گرفته است، استفاده از دانش و پتانسیل افراد فرارشته‌ای است. در واقع تلاش کرده‌ایم در کنار اساتید رشته و حرفه از متخصصان سایر رشته‌ها نیز در هم‌اندیشی و برنامه‎های کمیته انجمن استفاده کنیم.

لطفا در ارتباط با زمانبندی برنامه‌های تابستانی به ویژه مدرسه تابستانی توضیحات بیشتری بفرمایید تا دوستان جهت برنامه‌ریزی برای شرکت در آن بیشتر در جریان امور باشند.

پاسخ مسئول کمیته آموزش: در مورد برنامه زمان‌بندی خدمتتان عرض کنم، پخش‌های زنده فصل تابستان از 14 تیرماه آغاز می‌شود و هر دو هفته یک بار تا پایان تابستان ادامه خواهد یافت. سعی کردیم در پخش زنده یک خط فکری را مدنظر داشته باشیم تا مخاطبان بتوانند اطلاعات مناسب و مفیدی را دریافت کنند. برای مثال رشته‌شناسی، شغل‌شناسی، طرح ایده‌ها و فرصت‌های شغلی، راه‌اندازی مشاغل خانگی، و بیان تجربه‌ها و فرصت‌ها….در مورد نشست‌ها سعی شده است در هر ماه یک نشست را داشته باشیم. مدرسه تابستانه هم از اول تا سوم مرداد بصورت مجازی برگزار خواهد شد تا همه مخاطبان و گروه‌ها امکان استفاده از برنامه‌ها را داشته باشند.

چه دوره هایی در مدرسه تابستانی برگزار می‌شود؟

پاسخ مسئول کمیته آموزش: سعی شده است دوره ها با هدف آگاهی بخشی و ارائه ایده برای دانشجویان و دانش‌آموختگان و حرفه‌مندان تدارک دیده شود. دوره ها به طور انحصاری به اشتغال و کارافرینی با تاکید بر بخش خصوصی است یعنی افراد به طور مستقل اقدام به ایجاد شغل کنند. برای نمونه گام‌ها و ملاحظات کارآفرینی در علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی، مدل کسب و کار، بیان فرصت‌های شغلی در تولید محتوا،  استارت آپ‌ها و …از موضوعات مدنظر در مدرسه تابستانه است.

مدرسان دوره‌های مدرسه تابستانی چه اشخاصی هستند؟

پاسخ مسئول کمیته آموزش: با توجه به اینکه رویکرد جدید هیات مدیره استفاده از همه ظرفیت‌های علمی در این رشته است، تلاش کردیم از طیف ‌های مختلفی از مدرسان در مدرسه تابستانه و برنامه های تابستان استفاده کنیم. اعضای هیات علمی، دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری؛ حرفه‌مندانی که به صورت مستقل فعال هستند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، تلاش کرده‌ایم از اساتید مختلف و متنوع درون و برون رشته در برگزاری برنامه‌ها استفاده شود و به این ترتیب امکان ارتباطات بین رشته‎ای را نیز به گونه‌ای فراهم کنیم.

 

 

آخرین اخبار