دکتر در ابتدای این نشست با بیان تعریفی از شبکههای اجتماعی گفت: شبکه اجتماعی یک ساختار نظاممند است که از گروههایی (عموماً فردی یا سازمانی) تشکیل شده که توسط یک یا چند نوع خاص وابستگی به هم متصل شدهاند. فضای مجازی شکل جدیدی از اجتماعات رودر رو و مناسبات مبتنی بر عواطف را فراهم کرده است.
وی درباره تاریخچه شکلگیری فضای مجازی گفت: شکلگیری شبکه اجتماعی به دهه ۴۰ میلادی بر میگردد. در دهه ۶۰ این شبکهها در دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۹۷ نیز اولین سایت را در این حوزه داشتیم. در سال ۲۰۰۴ شبکههای اجتماعی مانند «مای اسپیس» مقام اول را در میان شبکههای اجتماعی کسب کرد و در سال ۲۰۰۵ اولین قوانین بر این شبکهها حاکم شد اما در سال ۲۰۰۶ گسترش روز افزونی از کاربران و بازدیدکنندگان در شبکههای اجتماعی پدید آمد.
این مدرس دانشگاه درباره ویژگیهای شبکه اجتماعی گفت: تقویت خرد جمعی در شبکه، شبکه هویت مجازی، گزینش همکار و تشکیل تیم، انتقال فرهنگها، ایجاد اعتماد و صمیمیت، جلب نظر و پشتیبانی و نیز تبلیغات آگهی از جمله ویژگیهای این شبکهها هستند.
وردینژاد به یکپارچهسازی امکانات سایتهای مختلف به عنوان مزیت اصلی شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این شبکهها ویژگی سایتهای مختلف مانند ایجاد پروفایل شخصی، اطلاع از اخبار و رویدادها و شرکت در فضاهای گفتو گو وجود دارد.
وی یادآور شد: با این وجود مزیت اصلی این شبکهها «گفتوگو» است که موجب به وجود
آمدن جامعه گفتوگویی و در نهایت دموکراتیزه شدن مشارکت در تولید و توزیع اطلاعات و بهرهمندی از آن میشود.
وی در ادامه درباره کاربرد شبکههای اجتماعی برای کاربران، گفت: ما میتوانیم از طریق این شبکهها گزارش وقایع مختلف را داشته باشیم. دریافت واکنشهای لحظهای، کسب شهرت، عضویت در تیم، امکان معرفی فرهنگ خودی و ایجاد شبکههای اجتماعی تخصصی از دیگر کاربردهایی است که این شبکهها برای کاربران دارد.
وردینژاد ادامه داد: شبکههای اجتماعی از بدو تاسیس در حوزههای دیگری از قبیل روزنامهنگاری و انتشار خبر و شکلگیری روزنامهنگاری شهروندی موثر بودهاند.
مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: آدمهای تولیدگر در شبکههای اجتماعی دارای قدرت بسیاری هستند. این افراد ماهیت عملیاتی بیشتری در این شبکهها دارند. کاربران در این سایتها به عنوان رهبران فکری به حساب میآیند و اطلاعات خود را به اشتراک میگذارند. داد و ستد اطلاعات موجب میشود که کاربران نظرات خود را بگویند و این موجب جریانسازی و شکلگیری افکار عمومی میشود.
وردی نژاد با اشاره به شبکههای اجتماعی موضوع محور گفت: امروزه شبکههای اجتماعی موضوعی مانند «فود اسپایتینگ» در کشورهایی مانند چین که نزدیک به ۴ هزار نوع غذا دارند، طرفداران بسیاری دارد.
وی افزود: شبکههای اجتماعی کتاب محور نیز در راستای شبکههای اجتماعی موضوع محور قرار میگیرد که موضوع آن کتاب و کتابخوانی است.
این مدرس دانشگاه در پایان با اشاره به تحقیقات متعددی که روی دانشجویان و اساتید صورت گرفته است، گفت: بیش از ۶۶ درصد از دانشجویان و ۵۸ درصد از استادان اینترنت را جزء جدایی ناپذیر زندگی خود میدانند که باید از این میزان علاقهمندی برای کار در موضوعاتی مانند کتاب و علاقهمندی افراد نسبت به آن استفاده کرد.
همچنین در این همایش میزگردی با موضوع «رسانه اجتماعی و کتاب» برگزار شد که علی اکبر اکبریتبار، دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و امیرمهدی عنبری کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی در آن حضور داشتند. گزارش این میزگرد متعاقبا منتشر میشود.