تاكيد وردي‌نژاد بر حضور كتاب در شبكه‌هاي اجتماعي

دکتر در ابتدای این نشست با بیان تعریفی از شبکه‌هاي اجتماعی گفت: شبکه اجتماعی یک ساختار نظام‌مند است كه از گروه‌هایی (عموماً فردی یا سازمانی) تشکیل شده كه توسط یک یا چند نوع خاص وابستگی به هم متصل شده‌اند. فضای مجازی شکل جدیدی از اجتماعات رودر رو و مناسبات مبتنی بر عواطف را فراهم كرده است. 

وی درباره تاریخچه شکل‌گیری فضای مجازی گفت: شکل‌گیری شبکه اجتماعی به دهه 40 میلادی بر می‌گردد. در دهه 60 این شبکه‌ها در دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1997 نیز اولین سایت را در اين حوزه داشتیم. در سال 2004 شبکه‌های اجتماعی مانند «مای اسپیس» مقام اول را در میان شبکه‌های اجتماعی كسب كرد و در سال 2005 اولین قوانین بر این شبکه‌ها حاکم شد اما در سال 2006 گسترش روز افزونی از کاربران و بازدیدکنندگان در شبکه‌های اجتماعی پدید آمد. 

اين مدرس دانشگاه درباره ویژگی‌های شبکه اجتماعی گفت: تقویت خرد جمعی در شبکه، شبکه هویت مجازی، گزینش همکار و تشکیل تیم، انتقال فرهنگ‌ها، ایجاد اعتماد و صمیميت، جلب نظر و پشتیبانی و نیز تبلیغات آگهی از جمله ویژگی‌هاي اين شبكه‌ها هستند. 

وردی‌نژاد به یکپارچه‌سازی امکانات سایت‌های مختلف به عنوان مزیت اصلی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این شبکه‌ها ویژگی سایت‌های مختلف مانند ایجاد پروفایل شخصی، اطلاع از اخبار و رویدادها و شرکت در فضاهای گفت‌و گو وجود دارد.

وی یادآور شد: با این وجود مزیت اصلی این شبکه‌ها «گفت‌وگو» است که موجب به وجود

 مزیت اصلی شبکه‌ها‌ي اجتماعي «گفتگو» است که موجب به وجود آمدن جامعه گفت وگویی و در نهایت دموکراتیزه شدن مشارکت در تولید و توزیع اطلاعات و بهره‌مندی از آن می‌شود 

آمدن جامعه گفت‌وگویی و در نهایت دموکراتیزه شدن مشارکت در تولید و توزیع اطلاعات و بهره‌مندی از آن می‌شود.

وی در ادامه درباره کاربرد شبکه‌های اجتماعی برای کاربران، گفت: ما می‌توانیم از طریق این شبکه‌ها گزارش وقایع مختلف را داشته باشیم. دریافت واکنش‌های لحظه‌ای، کسب شهرت، عضویت در تیم، امکان معرفی فرهنگ خودی و ايجاد شبکه‌های اجتماعی تخصصی از دیگر کاربردهایی است که این شبکه‌ها برای کاربران دارد. 

وردي‌نژاد ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی از بدو تاسيس در حوزه‌های دیگری از قبیل روزنامه‌نگاری و انتشار خبر و شکل‌گیری روزنامه‌نگاری شهروندی موثر بوده‌اند.

مديرعامل سابق خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: آدم‌های توليدگر در شبکه‌های اجتماعی دارای قدرت بسیاری هستند. این افراد ماهیت عملیاتی بیشتری در این شبکه‌ها دارند. کاربران در این سایت‌ها به عنوان رهبران فکری به حساب می‌آیند و اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند. داد و ستد اطلاعات موجب می‌شود که کاربران نظرات خود را بگویند و این موجب جریان‌سازی و شکل‌گیری افکار عمومی می‌شود.

وردی نژاد با اشاره به شبکه‌های اجتماعی موضوع محور گفت: امروزه شبکه‌های اجتماعی موضوعی مانند «فود اسپایتینگ» در کشورهایی مانند چین که نزدیک به 4 هزار نوع غذا دارند، طرفداران بسیاری دارد. 

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی کتاب محور نیز در راستای شبکه‌های اجتماعی موضوع محور قرار می‌گیرد که موضوع آن کتاب و کتابخوانی است. 

اين مدرس دانشگاه در پایان با اشاره به تحقیقات متعددی که روی دانشجويان و اساتید صورت گرفته است،‌ گفت: بیش از 66 درصد از دانشجویان و 58 درصد از استادان اینترنت را جزء جدایی ناپذیر زندگی خود می‌دانند که باید از این میزان علاقه‌مندی برای کار در موضوعاتی مانند کتاب و علاقه‌مندي افراد نسبت به آن استفاده کرد.

همچنين در این همایش میزگردي با موضوع «رسانه اجتماعی و کتاب» برگزار شد كه علی اکبر اکبری‌تبار، دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و امیرمهدی عنبری کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در آن حضور داشتند. گزارش اين ميزگرد متعاقبا منتشر مي‌شود.

آخرین اخبار