گزارش نشست نخست”حفظ میراث مکتوب/ میراث دیجیتال”

این جلسه با حضور دکتر فرج پهلو، دکتر رضایی شریف‌آبادی، دکتر غائبی، دکتر علیپور حافظی و دکتر بگلو برگزار شد. ابتدا آقای دکتر فرج پهلو دبیر این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران، توضیحاتی در خصوص این نشست و جایگاه آن در سومین کنگره­ توضیحاتی دادند و این سئوال را مطرح کردند که آیا «حفظ میراث مکتوب و میراث دیجیتال» موضوع اصلی و تم کنگره است و یا خیر؟ در این رابطه آقای دکتر رضایی شریف آبادی و نیز آقای دکتر بگلو با توضیحات خود به این نتیجه رسیدند که این عنوان صرفا “شعار” امسال کنگره علوم اطلاعات است. سپس درباره ارتباط میان این نشست با نشست‌های دیگر کنگره، همپوشانی محتوای بحث‌های مطرح شده در این نشست با سایر نشست‌ها، و بحث و بررسی بیشتر در این زمینه در جلسه دبیران کمیته راهبری کنگره تبادل نظر انجام گرفت. در مجموع آنچه که به طور مشخص مطرح و مورد توافق قرار گرفت به شرح زیر می باشد:

  1. در خصوص بند 2 دستور جلسه، یعنی تصمیم گیری در خصوص محورهای موضوعی این نشست، یک سئوال جدی و تعیین کننده در این خصوص مطرح شد که آیا به ویژه با توجه به ظرفیت زمانی نشست که یک ساعت و 50 دقیقه است، و نیز با توجه به اینکه تا کنون در رابطه با میراث مکتوب کارهای زیادی انجام شده است و در سایر نشست های کنگره نیز کمابیش به آن پرداخته خواهد شد، آیا لازم است هردو جنبه ی میراث مکتوب و میراث دیجیتال در این نشست نیز مورد توجه قرار گیرند؟ پس از بحث و بررسی مفصل، حاضران به این نتیجه رسیدند که به لحاظ اهمیت خاص میراث دیجیتال و لزوم هرچه بیشتر آمادگی برای روبرو شدن با این پدیده در جامعه و ساماندهی آن، بهتر است که این نشست فقط بر بعد دیجیتال تمرکز نماید. لذا در برنامه کنگره نیز عنوان “چیستی و حفاظت بلندمدت میراث دیجیتال” درج خواهد شد که البته این موضوع مبتنی خواهد بود بر سند یونسکو در رابطه با تعریف میراث دیجیتال. بر این مبنا، سایر مباحث پیش بینی شده مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
  2. در خصوص بند 3 دستور جلسه (چگونگی اجرای پنل)، پس از بحث و بررسی، قرار بر این شد که جمعاً 4 نفر به عنوان پنلیست که از افراد سرشناس و صاحب نظر در خصوص حفاظت میراث دیجیتال انتخاب خواهند شد جمعا به مدت یک ساعت مطالب خود را مطرح خواهند کرد و مابقی وقت به پرسش و پاسخ حاضران با اعضای پنل، و نیز جمع بندی اختصاص خواهد یافت.
  3. در خصوص بند 4 دستور جلسه، قرار شد برای انتخاب 4 نفر اعضای پنل، آقای دکتر بگلو در مشورت با آقایان دکتر رضایی شریف آبادی و دکتر فریبرز خسروی، فهرستی از افراد واجد شرایط تهیه نموده و به دبیر این نشست، آقای دکتر فرج پهلو ارائه نمایند تا پس از آن نسبت به انتخاب 4 نفر اعضای اصلی پنل اقدام شود.
  4. در رابطه با بند 5 دستور جلسه یعنی بررسی امکان پذیری حضور یا انجام کنفرانس از راه دور پروفسور لوچیانا دورانتی استاد دانشگاه بریتیش کلمبیای کشور کانادا و مدیر پروژه INTERPARES، قرار شد آقای دکتر رضایی شریف آبادی موضوع را با و سرکار خانم دکتر بروجردی ریاست کتابخانه ملی و آقای دکتر خسروی ریاست انجمن کتابداری و اطلاع رسانی مطرح کرده و در خصوص دعوت از مشارالیه برای شرکت در کنفرانس به طریق ممکن مذاکره نمایند.
  5. در ادامه، درباره اینکه آغاز این نشست با حضور پروفسور دورانتی یا دکتر مهدی حجت (رئیس شورای اسناد ملی) باشد، دیدگاه‌هایی مطرح شد. در ادامه دو پرسش نیز توسط یکی از اعضا مطرح شد: الف) انتظارهای ما از نشست چیست؛ ب) خروجی نهایی این نشست چه خواهد بود.
  6. برخی از محورهای فرعی برای طرح در پنل که در ادامه درباره آن­ها بحث و تبادل نظر شد به قرار زیر می­باشند:
  • چیستی و چرایی حفظ میراث دیجیتال و مکتوب؛
  • نقش این میراث در رشد و اعتلای فرهنگی؛
  • میرایی و نامیرایی میراث مکتوب و دیجیتال؛
  • سیاستگذاری برای میراث مکتوب و دیجیتال؛
  • چگونگی خدمات‌رسانی در حوزه میراث مکتوب و دیجیتال؛
  • چیستی و چرایی حفاظت بلندمدت میراث دیجیتال.

این جلسه ساعت 18 به پایان رسید.

 

آخرین اخبار