گزارش مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران

 

آقای دکتر محسن زین العابدینی (مجری برنامه) مقدم شرکت کنندگان یازدهمین مجمع را گرامی داشتند. سپس از آقای علی اکبر اشعری ( مدیرپروژه باغ کتاب تهران) دعوت شد برای ایراد سخنرانی خود درباره ” باغ کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی” به روی سن تشریف بیاورند. ایشان ضمن معرفی فعالیت های باغ کتاب به این مهم اشاره فرمودند: دراین مجموعه کلیه کتبی که در کشور نوشته شده درمعرض نمایش و فروش می باشد و همه فعالیت هایی که به طورملموس در باغ کتاب است در پرتال آن هم وجود دارد که هرشهروندی که وارد پرتال می شود نزدیکترین پرتال را از نظر مکانی می تواند پیدا کند و در واقع تمام فروشگاه های شهر تهران یک فروشگاه خواهند شد.این باغ محلی است برای تمامی فعالیت هایی که با کتاب در ارتباط است…” درپایان ایشان این نوید را هم دادند که حداکثر تا پایان سال باغ کتاب به افتتاح می رسد همچنین علاقه مندان را جهت بازدید از باغ کتاب درروز 28 اردیبهشت ماه ساعت 9صبح که درسمت درب غربی کتابخانه ملی است دعوت نمودند.

پس از آن آقای دکتر سعید رضاییشریف آبادی (رئیس انجمن) گزارش عملکرد سال 90 انجمن کتابداری واطلاع رسانی ایران را ایراد فرمودند:”… گزارش دومین مجمع عمومی چهارمین دوره انجمن از سال تأسیس انجمن (1379). اتفاقی که دراین دوره و درسال 90 افتاد این بود که ما این توفیق را داشتیم که علاوه بر فعالیت هایی که در گذشته شده بود، یکسری از فعالیت ها را شروع کنیم که از محدوده بازدیده ها فراتر باشد وهم مشارکت همکاران و اساتید و دوستان را داشته باشیم.  انجمن 12 جلسه هیئت مدیره داشته ( یک جلسه درهرماه) وبرای برگزاری جلسات نیازمند رزوراتاق نبوده که این مشکل درزمان ریاست کتابخانه ملی توسط آقای اشعری حل شده است. ازجمله کارهایی که انجام گرفته: همکاری انجمن در برگزاری کارگاه هایی با خانه کتاب وانجمن دانشجویی کتابداری ایران (ادکا) می باشد. 7 نشست تخصصی داشته که قراراست نشست هشتم سردبیران در شهر شیراز باشد. درسال 90 شاخه استان گیلان ایجاد شد. همکاری در برگزاری همایش مبانی فلسفی کتابداری با همکاری کتابخانه ملی که توسط آقای اشعری پیشنهاد شد و بعد به یک همایش ملی تبدیل شد.  نشست مدیران گروه های کتابداری و اطلاع رسانی کشور که تلاش شد دو نشست موفق یکی در دانشگاه الزهرا و دیگری در دانشگاه تهران برگزار شود. سومین نشست در پنج شنبه هفته گذشته در شهید چمران اهواز برگزارشد. خوشبختانه از افتخارات انجمن در میان 250 انجمن علمی کشور بود که از سوی جشنواره فارابی مورد انتخاب قرار گیرد. کمیته کتابخانه های تخصصی جلسات متعددی داشت که با حضور فعال رؤسا وهمکاران فعال در کتابخانه های تخصصی که به صورت گردشی بود انجام شد. کمیته نظارت وارزیابی در جلسات هیأت مدیره با مدیریت دکتر خسروی توانست نقش خود را ایفا کند.

سپس جناب آقای دکتر سید کاظم حافظیان رضوی (خزانه دار انجمن) وضعیت مالی انجمن را شرح دادند و جناب آقای دکتر افشین موسوی چلک (بازرس انجمن) شرح عملکرد نمودند و متذکر شدند که کلیه فعالیت های بازرسی در خبرنامه بعدی انجمن منتشر خواهد شد.

دراین مرحله از مراسم نوبت به تقدیر از بازنشستگان انجمن رسید که از  آقای ابراهیم عمرانی قدردانی ولوح تقدیری توسط دکتر  عباس حری، دکتر سعید رضایی شریف ابادی و آقای  کاظم حافظیان رضوی به ایشان اهدا گردید.

سپس شاخه استانی برتر معرفی گردید که “شاخه خراسان” به عنوان شاخه برتر شناخته شد و لوح یادبودی به رسم احترام به جناب آقای جواد یغمایی اهدا گردید. همچنین از حامیان وهمکاران انجمن درسال 90 تشکر به عمل آمد.

پس از تقدیرو تشکر آقای دکتر عباس حری سخنرانی خود را با عنوان ” نام رشته” ایراد فرمودند. ایشان ضمن تعاریفی ازداده واطلاعات ودانش بیان داشتند که ماباید ببینیم چکار می توانیم انجام

دهیم که هویت خود را بشناسیم. داده پس از پردازش به اطلاعات تبدیل می شود ومجموعه ای از این اطلاعات شکل معرفتی به خود می گیرد و دانش می شود و دانش آخر خط نیست، اول خط دیگر است. اگر بخواهیم تقسیم بندی معروف” داده، اطلاعات، دانش” را بازنگری کنیم به 3 گونه متفاوت دیگر برمی خوریم. اطلاعات نهفته: داده، اطلاعاتی که ماهنوز به آن مراجعه نکرده ایم.

اطلاعات یافته: آنچه که برای هدفی خاص اخذ می کنیم.  اطلاعات بافته: اطلاعاتی که در نسج معرفتی ما جا پیدا می کند. ایشان در ادامه فرمودند: ما که جزء کوچکی از هستی هستیم چگونه می توانیم به هستی معنی ببخشیم؟! و درپاسخ به این سؤال خود: ما باید همت کنیم روابط معنایی بین اجزا را کشف کنیم. تاریخ علم نشان داده که هرکدام از دانشمندانی که آمده اند یافته های اکتشافی قبلی را به عنوان باورهای فردی متعلق به زمان ومکان خاص تعبیر کرده اند ومعنای واقعی آن را ذکر نکرده اند. عزیزی می گفت که نام رشته را دانش شناسی بگذاریم..و من دراینجا بگویم که دانش امری ذهنی است ومتعلق به فرد است درصورتی که کار ما کتابداران امری عینی است. ایشان همچنین نظر خود را درمورد نام رشته اعلام فرمودند: به نظرمن نام رشته را “علم اطلاعات” بگذاریم و این تنها نظر من است و درنهایت هرچه جمع تصمیم بگیرند ماهم تابع نظرجمع هستیم.. اکنون نام رشته دارای حشو و زوایدی است که باید آنها را حذف کرد، کتابداری حشو بر اطلاع رسانی است.

پس ازسخنرانی دکتر حری رونمایی کتاب اخلاق حرفه ای در کتابداری واطلاع رسانی توسط خانم درخشانی(ازنویسندگان کتاب) صورت گرفت و آقای دکتراحد فرامرز قراملکی (استاد دانشگاه تهران) سخنی چند پیرامون این کتاب ایراد فرمودند، این کتاب حاصل یک همکاری بین رشته ای است که توسط آقای دکتر قراملکی و خانم لعبت درخشانی وآقای دکتر رضایی نوشته شده و توسط انتشارات سمت به چاپ رسیده است.

درخاتمه مراسم مجمع عمومی با پرسش و پاسخی چند و توضیح وتفسیر خانم ها  دکتر ناهید بین اقبال- دکتر نجلا حریری و آقایان دکتر عباس حری و دکتر احد فرامرز قراملکی به پایان رسید .

گزارش  از: مهدیه میرحسینی

 

آخرین اخبار