نهمین دورهمی کتابداری در نشر دف برگزار شد

 

استادان، دانشجویان، کتابداران، آرشیویست‌ها و موزه‌داران مخاطب دعوت‌نامه‌های انجمن کتابداری ایران هستند و حالا در یک کافه کتاب زیبا با ویترینی از عکس‌های سیاه و سفید نویسندگان، شاعران و مترجمان، از همه جای جهان، آقای شعبانی مدیر انتشارات و همکارش آقای باسمه‌چی از کتابفروشی و برنامه‌های آن می‌گویند از دوستداران کتاب، از جلسات نقد و بررسی و رونمایی‌ها و امضای کتاب توسط نویسندگان و مترجمان برای مردم و علاقه‌مندانشان.

دورهمی کتابدارانه فرصتی است برای آشنایی اهل کتاب و کتابخانه با یکدیگر. همین‌طور فرصتی است برای بازدید از کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌ها. هشت دورهمی قبلی از سال 95 در همین نوع مکان‌ها برگزار شده است؛ کتابخانه حسینیه ارشاد، کتابخانه و موزه ملی ملک، شورای کتاب کودک، کتابخانه فرهنگسرای نیاوران، نشر کتابدار، باغ شاعران، كانون اسلامي انصار، خانه کتابداری کودک و نوجوان، و … این بار حضور دانشجویان تازه‌وارد رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی که اخیراً به رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی تغییر یافته است، پررنگ‌تر است. برخی از آن‌ها با ترغیب استادانشان به دورهمی آمده‌اند. ابتدا استادان و کتابداران پیشکسوت و قدیمی‌تر هستند که صحبت می‌کنند و جوانترها بیشتر شنونده هستند. آن‌ها ساده، شیرین، صمیمی و بی‌ریا صحبت می‌کنند. از تجربه‌ها و خاطرات شیرین دوران کاری خود می‌گویند. دانشجویان و جوانترها اما بیشتر از غربت کتاب و منزلت و جایگاه کتابداران و آرشیویست‌ها در جامعه می‌گویند. از جایگاهی که معتقدند آن‌جایی نیست که باید باشد و باز باتجربه‌ها هستند که امید می‌دهند و سرورهای کتابداری را برمی شمرند. آقای کاظم حافظیان رضوی کتابدار پیشکسوت با لهجه شیرین مشهدی از لذت‌های کار کتابداری می‌گوید. فرامرز مسعودی عضو هیات مدیره انجمن هم از تاریخچه انجمن می‌گوید. از فعالیت‌های انجمن در دوره پیش از انقلاب، زمانی که پوری سلطانی، کامران فانی، بهاءالدین خرمشاهی، امیرارجمند، عباس حری، نوش‌افرین انصاری و نوراله مرادی آن را بنا نهادند و در آن فعالیت می‌کردند شروع می‌کند و به طور خلاصه ماموریت‌ها و وظایف انجمن را در دوره دوم از اسفند سال 1379 تا زمان حال تشریح می‌کند. از سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات در دو هفته آینده خبر می‌دهد که انجمن کتابداری به صورت ملی آن را برگزار می‌کند. میهمان‌ها هر از گاهی سربرمی‌گردانند و به عکس‌ها نگاه می‌کنند. تقریباً همه چشم‌ها وقتی به عکس توران میرهادی می‌افتد، لختی درنگ می‌کنند. کسی که کتابداران او را به خوبی می‌شناسند و دوست دارند. در همین ماه ابان هم سالگرد درگذشت پوری سلطانی است و هم توران میرهادی.

خانم خراسانچی رئیس کمیته روابط عمومی انجمن از همه و بیشتر از جوان‌ها می‌خواهد که خود را معرفی کنند و صحبت کنند. جوان‌ها اما هنوز از ناملایمات محیط کاری می‌گویند. این‌که چرا زیر 3 درصد جامعه ایران عضو کتابخانه‌های عمومی هستند. این‌که چرا کتابداران در انتخاب کتاب و انجام برنامه‌های کتابخوانی اختیارات کافی ندارند و نمی‌توانند خلاقیت‌ها و ابتکارات خود را در رابطه با جامعه مخاطب خود به کار گیرند. هر قدر از زمان دورهمی می‌گذرد صحبت‌ها شیرین‌تر و صمیمیت‌ها بیشتر می‌شود. در دقایق پایانی دانشجویان و کتابداران جوان از اینکه در دورهمی شرکت کردند ابراز خرسندی می‌کنند. حالا ساعت از وقتی که برای دورهمی برنامه‌ریزی شده بود گذشته است. میزبان‌ها میهمان‌ها را به صرف چای و شیرینی دعوت می‌کنند. خانم دهقانی کتابدار کودک و مدرسه از همه می‌خواهد در یک بازی با او شرکت کنند. در پایان آقای شعبانی و همکارانش کتاب‌هایی را به میهمان‌ها هدیه می‌دهند. همه از میزبانی خانه کتاب نشر دف و پیروز ابراهیمی جعفری عضو کمیته روابط عمومی، که هماهنگی این دورهمی را داشته تشکر می‌کنند.

اقایان و خانم‌ها مسعودی، حیدری، خوشنود، دکتر خوانساری، خراسانچی، زره‌ساز رئیس کمیته پژوهش، حافظیان، جراح و همکارشان در پارس آذرخش، دهقانی و دانشجویانی از دانشگاه‌های الزهرا، شهید بهشتی و علامه طباطبائی در میان میهمان‌ها بودند

آخرین اخبار