نامه به رئیس جمهور در مخالفت با ادغام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

جناب حجت الاسلام و المسلین دکتر سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

 

با سلام و احترام

انتشار خبری به نقل از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دربارۀ واگذاری کتابخانه‏‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور موجب نگرانی متخصصان، استادان و اندیشمندان حوزه کتاب و کتابداری کشور شده است. به باور ما عنوان کردن این پیشنهاد ناشی از ناآشنایی مطرح کنندگان با کارنامه گرانبار کانون در دهه‌های گذشته و حال و یا ناچیزانگاری آن است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش و پس از انقلاب پیشینه‌ه‏ای افتخارآمیز و تحسین شده در سطح ملی و جهانی داشته است و همچنان به فعالیت‏‌های ارزشمند خود ادامه می‌دهد. دریافت جوایز گوناگون جهانی توسط کودکان و نوجوانان این مرز و بوم حاصل تلاش‏‌های کتابداران و مربیان فرهنگی و هنری کانون است. این روند فرخنده سال‌هاست ادامه داشته است. بسیاری شخصیت‌‏های علمی و فرهنگی امروز ایران در دوران کودکی و نوجوانی خود عضو کتابخانه‏‌های کانون بوده‌اند و در مراکز آن بالیده و از فراورده‌های آن در قالب کتاب و آثار دیداری- شنیداری بهره برده و پرورش یافته‌‏اند و خود در خلق آن‌ها نقش داشته‌اند. افرادی که در عرصه‌‏های علمی، هنری و فرهنگی با کانون همکاری کرده‏‌اند خوب می‌‏دانند کانون چه تلاش‌‏ها و برنامه‏‌های مفیدی برای کودکان و نوجوانان این کشور اجرا کرده و می‌کند.

انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به عنوان یک نهاد مدنی و پیشرو در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی که وزارت علوم و تحقیقات و فناوری عملکرد آن را با اعطای بالاترین رتبه A ستوده است، مخالفت خود را با پیشنهاد ادغام کانون در نهاد کتابخانه‌های عمومی به دلایل زیر اعلام می‌دارد:

  • کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرصه ارائۀ و اجرای برنامه‌های پرورش فکری کانون هستند و کتابخانه عمومی به معنای عام به شمار نمی‌روند؛
  • در حالی که نهاد کتابخانه‏‌های عمومی خود با مسایل و مشکلات ساختاری روبه‌رو است، مطرح کردن واگذاری کتابخانه‌های کانون به آن از سوی هر کس یا نهادی تعجب برانگیز و احتمالا ناشی از بی‌اطلاعی پیشنهاد دهندگان است؛
  • با توجه به نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه کتابخوانی و تشویق عادت به مطالعه در کودکان و نوجوانان، واگذاری این مرکز به نهادی دیگر، به مفهوم توجه ناکافی به کودکان و نوجوانان است و بی‌تردید مترتب آثار بلندمدت نامناسب و زیان‌بار بیشمار خواهد بود؛ و
  • تصمیم‌گیری دربارۀ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حیطه اختیارات مجلس شورای اسلامی است؛

گرچه رسما اعلام شده است که موضوع ادغام تنها در حد پیشنهاد بوده است و در دستور کار قرار ندارد، اما انجمن کتابداری و اطلاع‏‌رسانی ایران همچنان نگران پیامدهای زیانبار احتمال ادغام یا انحلال کانون در هر نهادی است.

به نمایندگی از اعضا و هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‏‌رسانی ایران پیشاپیش سپاس خود را از توجه جنابعالی به نگرانی جامعه کتابداری تقدیم و آمادگی این انجمن را برای هرگونه همفکری در خصوص موضوع این نامه و موضوع‌های مرتبط با خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی را اعلام می‌دارم.

 

 دکتر سعید رضایی شریف آبادی

 رئيس انجمن علمي كتابداري و اطلاع‌رساني ايران

 

آخرین اخبار