سیاستگذاری نشریه شناسه با رویکرد مخاطب مدار

جلسه شورای سیاستگذاری نشریه شناسه در هشتمین دوره هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد. این هم‌اندیشی به مدیریت دکتر محبوبه قربانی، مسئول کمیته انتشارات هشتمین دوره انجمن و  با حضور دکتر رحمت‌اله فتاحی، دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو و سایر اعضای شورای سیاستگذاری نشریه شناسه، روز دوشنبه مورخ 2 اردیبهشت ماه 1401 از ساعت 20 به صورت مجازی در فضای ادوبی کانکت انجمن برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهسا پورحقانی، گزارشی از انتشار سه شماره شناسه در دوره هفتم هیات مدیره انجمن ارائه کرد. پورحقانی یکی از اتفاقات خوشایند دوره پیشین در ارتباط با نشریه شناسه را ارتقای سایت مربوطه از قالب جوملا به وردپرس اعلام نمود.

در ادامه، دکتر رحمت‌اله فتاحی، استاد پیشکسوت علم اطلاعات و عضو شورای سیاستگذاری نشریه شناسه، به لزوم توجه به ارزیابی و اخذ بازخورد از خوانندگان این نشریه اشاره کردند و ارزیابی نظرات خوانندگان را به عنوان یکی از ارکان مهم در راستای انتشار مطالب مورد علاقمندی مخاطبان در نشریه دانستند. پرداختن به مشکلات و چالش‌های پیش روی رشته همچون (کاهش کیفیت آموزش و پژوهش و انتشارات، مشکلات استخدامی و بازار کار) در نشریه شناسه، سعی در نزدیک شدن به ذائقه خوانندگان، ارسال گزارش نشریه شناسه به ایفلا ، ارتباط با پیشکوستان رشته و استفاده از تجربه و دانش اساتید پیشکسوت رشته از دیگر رهنمودهای دکتر فتاحی بود.

دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو، به عنوان یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری نشریه شناسه، به استفاده از ظرفیت نونویسان و بهره‌گیری از توان و دانش ایشان در نشریه اشاره کردند.

دکتر امیررضا اصنافی، از دیگر افراد شورای سیاستگذاری نشریه شناسه، با اشاره به نشریات پر مخاطبی همچون کاما، عطف، نما، شیرازه و غیره، گفت: بهتر است نشریه شناسه به عنوان مجله برند انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در مسیر ایده‌پردازی و دریافت افکار مختلف جامعه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی قرار گیرد تا دچار داورهای سخت جهت چاپ مطالب در نشریه و تخصصی شدن نشود.

دکتر مریم پاکدامن نائینی نیز برای گسترش مخاطبان نشریه، پیشنهاد دادند که برای ارزش افزایی متقابل نشریه و انجمن با انتشار مطالبی متفاوت همچون گزارش، نقد و بررسی، مصاحبه، ادبیات عامه‌پسند و غیره، می توان اقدام کرد. وی با نام بردن از شناسه به مثابه یک نشریه بخارا در رشته علم اطلاعات، به این مهم پرداختند که نشریه شناسه می تواند بخارای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران باشد.

بررسی بازخوردهای خوانندگان نشریه شناسه، تامین فهرست موضوعی جهت انتشار در شماره‌های آتی، برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری به سه صورت حضوری، مجازی، ایمیلی از مواردی بود که توسط دکتر رضا رجبعلی بگلو به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری نشریه شناسه مطرح کردند.

همچنین دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی، ضمن تاکید بر مطالب مطرح شده از سوی سایر حاضران در جلسه، تهیه فهرستی از پیشکوستان جهت انتقال دیدگاه‌های ایشان جهت چاپ در نشریه، داشتن نظم در نشر از سوی نشریه، انعکاس موضوعات به روز از سوی نشریه را به عنوان  موارد پیشنهادی در راستای ارتقای نشریه شناسه در اولین جلسه شورای سیاستگذاری مطرح کرد.

دکتر فاطمه پازوکی نیز بعنوان یکی از اولین دست‌اندرکاران نشریه شناسه، مشخص کردن هدف از نشریه شناسه و خط سیر آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در ارتقای رشد کمی و کیفی نشریه شناسه قلمداد کردند و اشاره کردند که این امر در نهایت استقبال خوانندگان را به دنبال خواهد داشت.

در انتهای جلسه، دکتر محبوبه قربانی ضمن تشکر از حضور افراد در جلسه و جمع‌بندی مطالب مطرح شده از سوی حضار؛ استفاده از تجربیات افراد دست‌اندرکار نشریه شناسه در دوره‌های پیشین گامی جهت انتشار ایده‌ها و تفکرات نو در راستای تولید محتوای مبنی بر ذائقه مخاطبان اعلام کرد.

شایان ذکر است، در این جلسه، دکتر رحمان معرفت؛ دبیر و مریم انصاری، مسئول کمیته روابط عمومی هشتمین دوره هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران نیز حضور داشتند.

آخرین اخبار