دوره آموزشی اهداف کیفی و شاخص‌های فرایندی برگزار شد

در این دوره که با برنامه‌ریزی مشترک کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد و انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، توسط آکادمی توف ایران- آلمان برگزار گردید، تعداد 20 نفر از کتابداران شاغل در بخش‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی کتابخانه‌ها با مفاهیم و روش‌های مربوط به اهداف کیفی و شاخص‌های فرایندی آشنا شدند.

عباس محمدخانی مدرس دوره، با تشریح سلسله مراتب اهداف سازمانی و تفاوت‌های انواع اهداف غائی یا نهایی، بلندمدت، کلان یا میان‌مدت و خرد یا عملیاتی، ملاحظات مربوط به تنظیم هر یک از انواع اهداف را توضیح داد و گفت پس از تنظیم اهداف در سطوح مختلف، برنامه‌های عملیاتی برای تحقق اهداف نیز باید تهیه شود و در آن فعالیت‌ها، اجراکنندگان، منابع موردنیاز، زمان اجرا و نحوه ارزیابی نتایج مشخص شود.

وی سپس اهمیت پایش اهداف در دوره‌های منظم را برشمرد و گفت دوره‌های پایش پیشرفت اهداف، متناسب با طول دوره تحقق اهداف تعیین می‌شوند. مدرس دوره همچنین با اشاره به روش‌هایی مانند متوسط دوره‌های قبل، مقدار آخرین دوره، رگرسیون، برنامه‌ریزی استراتژیک و الزامات ذینفعان گفت بهره‌گیری از این روش‌ها می‌تواند به کتابداران در تعیین دقیق‌تر اهداف کلان و عملیاتی کمک کند.   در ادامه دوره، محمدخانی در باره مفهوم نگرش فرایندی توضیح داد و با تشریح اجزای فرایند گفت فرایندها پشتیبانی‌کننده اهداف هستند و شاخص‌ها ابزارهایی هستند که به وسیله آن‌ها می‌توان عملکرد فرایندها را سنجش کرد.

وی با اشاره به اهمیت پایش فرایندها گفت گردآوری اطلاعات مربوط به عملکرد فرایندها در دوره‌های زمانی مشخص و تحلیل داده‌های گردآوری شده نقش بسزایی در مدیریت فرایندها و بهبود مستمر آن‌ها ایفا می‌کند.در خلال دوره، کار گروهی توسط شرکت‌کنندگان انجام شد و طی آن از آن‌ها خواسته شد سلسله مراتب اهداف را برای یک سازمان فرضی تعیین کنند و برنامه عملیاتی اهداف را نیز تهیه کنند. این دوره با پخش قسمت کوتاهی از یک فیلم در ساعت 16:30پایان یافت.

آخرین اخبار