دكتر ناصر شريفي، درگذشت

 

دکتر شریفی در سالهای 1341-1342 در بخش آموزش یونسکو ، در پاریس، خدمت کرد و در 1343 راهی امریکا شد و در دانشکده کتابداری دانشگاه پیتسبورگ کار تدریس را آغاز کرد. او از نخستین کسانی (و شاید نخستین کسی) است که در امریکا به تحقیق و تدریس در حوزه مطالعات کتابداری بین المللی می پردازد و مرکز کتابداری و اطلاع رسانی بین المللی را در دانشگاه پیتسبورگ احداث می کند و شخصا مدیریت آن را بر عهده می گیرد. تصادفا در همین سالها رانگاناتان ، فیلسوف و کتابدار برجسته هند، نیز در همین دانشکده تدریس می کرد.

در 1345 دکتر شریفی به دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) پیوست و مدیریت مرکز کتابداری بین المللی آن را بر عهده گرفت . وظیفه این مرکز تهیه و تدارک خدمات اطلاع رسانی برای تدریس، تحقیق و برنامه های خدمات عمومی در ارتباط با مطالعات بین المللی بود. به مناسبت خدمات برجسته در حوزه مطالعات بین المللی، او را پدر کتابداری بین المللی می­دانند.

از 1347 تا 1366، به مدت بیست سال، استاد و رئیس موسسه پرات، دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی، در بروکلین نیویورک بود.

در 1354 وقتی دولت ایران تصمیم به احداث کتابخانه ملی پهلوی گرفت دکتر شریفی رئیس هیات مشاوران آن شد. هیاتی مرکب از برجسته ترین کتابدارن ایرانی و خارجی در این هیات حضور داشتند. حاصل مطالعات این هیات در قالب چندین جلد کتاب منتشر شده است.

شریفی در 1366 استاد برجسته موسسه پرات شد و موسسه پرات به پاس چهل سال خدمات او به دنیای کتابداری سلسه انتشاراتی را به نام او منتشر کرد.

شریفی در 1352 در مقام مشاور یونسکو، نخستین و تنها مدرسه خدمات اطلاع رسانی را در کشور مغرب (مراکش) احداث کرد.

موسسه هوور ، وابسته به دانشگاه استانفورد کالیفرنیا، آرشیوی از آثار ناصر شریفی ، از جمله آثار ادبی، اشعار و سخنرانیهای او ، و همچنین آثاری که در باره او نوشته شده احداث کرد.

در 2004=1383 بنیاد ناصر شریفی به منظور گسترش مطالعات و تحقیقات در حوزه علوم کتابداری واطلاع رسانی به زبانهای فارسی و انگلیسی تاسیس شد.

شریفی در دوره کاری خود به بسیار از کشورها برای سخنرانی ومشاوره در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی سفر کرد و چندین جایزه مهم کتابداری را به دست آورد که می توان از مدال طلا کولا (1985) و جایزه جان همفری او.سی.ال.سی نام برد.

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، ضمن اظهار تاسف از درگذشت این شخصیت برجسته، به خانواده ایشان و نیز خانواده بزرگ کتابداری ایران تسلیت می گوید. امید است با واکاوی بیشتر نقش موثر ایشان در توسعه علم کتابداری، راه و روش وی مورد بهره گیری هرچه بیشتر کتابداران ایرانی قرار گیرد. یادش گرامی و روحش شاد.

 

آخرین اخبار