در روز اول مدرسه تابستانی هوش مصنوعی در علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی چه مواردی مطرح شد؟

مدرسه تابستانی به همت کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با موضوع هوش مصنوعی در علم اطلاعات و دانش شناسی در تاریخ 20 و 21 شهریور ماه 1402 حضور متخصصان و اساتید برجسته در حوزه هوش مصنوعی و علم اطلاعات و دانش‌شناسی بصورت مجازی برگزار شد.

بیانیه ایفلا تأکید کرده که هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد و تکامل است و کتابخانه‌ها می‌توانند با آمادگی مناسب و در راستای اخلاقی، از فناوری‌های هوش مصنوعی به منظور پیشبرد مأموریت‌های اجتماعی خود بهره‌ برند. کتابخانه‌ها همواره سعی داشته‌اند با پیشرفت فناوری‌ها و تغییرات زمان، رویکردهای خود را بازنگری کنند و از آنها برای بهبود کارکردها و ارائه خدمات بهینه به کاربران خود استفاده کرده اند. هوش مصنوعی در رشته پدیده جدیدی نیست و با یک جستجوی ساده در اسکوپوس متوجه خواهیم شد که موضوع هوش مصنوعی و کتابخانه‌ها از دهه 1980مطرح شده است. هوش مصنوعی ابعاد و رویکردهای جدیدی به فرآیندهای مدیریت دانش در کتابخانه‌ها به ویژه سازمان‌دهی، ذخیره‌سازی و ادغام دانش و ارائه خدمات به کاربران ارائه کرده است. همچنین کتابخانه‌ها می‌توانند به کاربران درباره هوش مصنوعی آموزش دهند و به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات مرتبط با هوش مصنوعی بین جامعه علمی و صنعتی کمک کنند.

از این رو، کمیته آموزش هشتمین دوره هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با رصد روندهای موجود در رشته و حرفه، موضوع هوش مصنوعی را برای دومین مدرسه تابستانی در نظر گرفت. هدف از برگزاری دومین دوره مدرسه تابستانی ارائه ایده، معرفی فرصت‌ها، فراهم کردن فرصت آموزش، آگاهی بخشی در ارتباط با هوش مصنوعی به حرفه‌مندان، دانشجویان و دانش‌آموختگان بوده است.

امسال نیز همانند سال گذشته، تعدادی گرنت جهت ایجاد فرصت برای شرکت در مدرسه تابستانی برای دانشجویان، دانش‌آموختگان رشته به صورت رایگان در نظر گرفته شد. لازم به ذکر است بررسی رزومه‌های ارسالی توسط کمیته علمی گرنت مدرسه تابستانی انجام شد.

موضوع نشست اول مدرسه تابستانی امسال، سواد هوش مصنوعی بود که توسط دکتر محمدرضا آیت اله زاده شیرازی، دکتری هوش مصنوعی و معاون فناوری و کسب و کار شرکت رهیاب گشتران و عضو هیات مدیره شرکت پارس آذرخش ارائه شد. سواد هوش مصنوعی شامل استفاده درست از هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن است. برای این موضوع به مهارت‌ها و قابلیت‌هایی نیاز است که شامل درک و فهم درست از هوش مصنوعی است. یادگیری کار با سیستم های هوشمند و آشنایی با مسائل اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی آن از دیگر موارد مطرح شده از سوی ایشان بود.

موضوع دومین نشست روز اول ارزش‌های افزوده علم اطلاعات در توسعه‌های هوش مصنوعی با ارائه دکتر سیدمهدی طاهری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود. هوش مصنوعی فرایندی رو به رشد است و مصادیق آن در طول زمان تغییر کرده است. ایشان به نقش‌آفرینی علم اطلاعات و دانش شناسی در هوش مصنوعی تاکید نمود.

آخرین اخبار