دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران: انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی مرجعيت علمي کشور را بدست گيرد

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه مشترک انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و انجمن ICT ایران با انجمن های علمی کشور با حضور مسعود شفیعی، رییس انجمن ICT ایران، سعید رضایی، رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، مرتضی براری، دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران و علی اکبر صفی پور، معاون پژوهشی کتابخانه ملی ایران عصر چهارشنبه (28 دی) در کتابخانه ملی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست براری با اشاره به تلاش هاي کمیسیون انجمن هاي علمي ايران برای ارتقاء جایگاه علمی انجمن ها گفت: تلاش کردیم تا در برنامه پنجم توسعه سه بند را به اعضای انجمن های علمی کشور اختصاص دهیم و برخی از دستگاه ها را نیز مجاب کردیم تا امکاناتی را در اختیار انجمن ها بگذارند.

 

وی ادامه داد: در نقشه جامع علمی کشور نیز دیده شده که مدیریت علمی کشور باید به دست انجمن ها باشد و سعی کردیم با همین رویکرد ابزارهای مدیریت علمی مانند برگزاری سمینارها، چاپ نشریه، برگزاری مسابقات و … را در اختیار انجمن ها بگذاریم.

 

وی افزود: بر همین اساس حاضریم تا به انجمن کتابداری کمک کنیم تا مرجعیت علمی کتابداری کشور را به دست گیرد و از این پس برای هر تصمیم گیری در حوزه کتابداری به این انجمن رجوع شود و نظر انجمن نیز گرفته شود.

 

براری در بخش دیگری از سخنان خود از ورود نظرات اعضای انجمن ها و تاثیر آن بر تصمیم گیری های مجلس شورای اسلامی سخن گفت و افزود: بر آن هستیم تا ساز و کارهایی فراهم شود و نظرات اعضای انجمن های علمی کشور در کمیسیون های تخصصی مجلس به کار گرفته شود.

 

وی تصریح کرد: اگر انجمن های علمی مرجعیت نداشته باشند، جاذبه نیز نخواهند داشت و سایر سازمان ها نیز به سراغشان نخواهند رفت.

 

دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران در ادامه اعضای حقیقی و حقوقی انجمن ها را سرمایه آن ها عنوان کرد و افزود: این اعضا سرمایه انجمن هستند چراکه ما متاسفانه بودجه کمی را به انجمن ها می دهیم.

 

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم تا انجمن های علمی را ارزیابی کنیم و بدانیم جامعه تا چه حدی از این انجمن ها راضی است. از طرف دیگر به دنبال توسعه همکاری روابط بین المللی در این حوزه هستیم و جلسات مشترکی را وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و … داشتیم تا بتوانیم بازدیدهایی را از مراکز علمی و انجمن های کشورهایی چون ترکیه، کانادا، برزیل و اسپانیا ترتيب دهيم.

 

وی با بیان این که انجمن ها باید در کرسی های نظریه پردازی و نقد شرکت کنند، گفت: نقد برنامه های پنجم توسعه و نیز تعیین برنامه های برنامه بعدي در دستور کار انجمن ها قرار گیرد.

 

در ادامه این جلسه نیز برخی از اعضای انجمن های کتابداری و استادان این رشته سخنانی را ارایه کردند.

 

مهدی علیپور حافظی معاون پژوهشی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ايران نيز با بیان مشکلاتی درباره دانلود مقالات علمی گفت: متاسفانه ما مرکز اطلاعاتی برای ذخیره مقالات علمی نداریم و با شرایط فعلی و تحریم های موجود در این حوزه هنوز نتوانستیم مقالاتی را که دانلود کردیم نيز جمع آوری کنیم.

آخرین اخبار