تفاهم نامه همکاری مشترک انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و مکتا

تفاهم نامه مشترک همکاری بین انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و مکتا (مجمع کتابخانه های تخصصی حوزوی و دانشگاهی) منعقد شد. در نشست مشترکی که روز سه شنبه سوم خرداد ماه در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد تفاهم نامه همکاری توسط رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و دبیر مکتا امضاء شد.

در این نشست که با حضور ، دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی؛ رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به همراه جمعی از هیات مدیره هشتمین دوره ، دکتر عبدالله معتمدی؛ رییس دانشگاه علامه طباطبائی، حجت الاسلام صادق اکبری اقدم؛ نماینده ولایت فقیه در دانشگاه، دکتر محسن حبیبی؛ سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید مهدی طاهری؛ رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد،  و هیات رئیسه مکتا برگزار شد، زمینه های همکاری مشترک انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و مکتا مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر سید مهدی طاهری، ضمن ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین انجمن کتابداری و مکتا، به گستردگی فعالیت‌های کمی و کیفی مکتا در طی سال‌های ایجاد آن و همچنین تاثیرگذاری آن در راستای اشتراک منابع و انتقال تجربیات میان کتابخانه‌های عضو اشاره کرد.

دکتر علیپور حافظی، مدیر گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، با بیان این نکته که تفاهم‌نامه مذکور را باید به فال نیک کرد، گفت: عقد تفاهم‌نامه گام برای شروع همکاری است که از برکات آن می‌توانیم در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم. همکاری فی مابین انجمن کتابداری و مکتا، سبب هم‌آوایی بین کتابخانه‌ها و در نتیجه سبب گسترس و توسعه خدمات ایشان خواهد شد و امیدواریم که این امر موجب تاثیرگذاری کتابخانه و مراکز اطلاع‌رسانی در کشور و همچنین افزایش جذب مخاطب این مراکز گردد.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی، ضمن تشکر از رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی به خاطر میزبانی جهت عقد تفاهم‌نامه و تبریک چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر، در ابتدا جهت آشنایی حاضرین، به ارائه تاریخچه‌ای از چگونگی شکل‌گیری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و فعالیت انجام شده آن در طی سالیان پرداخت.

دکتر رضایی شریف‌آبادی با بیان این نکته که انجمن محلی جهت حضور، تبادل و خردجمعی متخصصان، استادان، دانشجویان و صاحبنظران رشته است، به تجربه موفق انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در برگزاری 6 کنگره تخصصی وده‌ها هزار نشست و کارگاه تخصصی و حضور بیش از ده‌هزار مخاطب در این جلسات به صورت حضوری و مجازی و دارا بودن کمیته‌های تخصصی متعدد اشاره کرد.

انجمن‌ها سازمان‌های مردم نهاد در جهت خدمت جامعه هستند. با توجه به تجربه موفق مکتا در طی این سال‌ها در زمینه عضوگیری و همچنین گسترش شبکه‌ای از کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از طریق همفکری می‎تواند نقش میانجی‌گری را در راستای تسریع گسترش فرهنگ همکاری بین کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی داشته باشد که منجر به افزایش بهره‌وری کاربران از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ادامه جلسه، مهدی‌محمدی شجاعی؛ مدیر کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیر مکتا، با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مکتا از سال 1393و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی و دورهمی‌های مختلف ، دارا بودن 5 کمیته تخصصی (کمیته های فنی و فناوری، کمیته منابع کهن و نادر، کمیته آموزش و پژوهش و روابط عمومی و اطلاع‌رسانی) به مسئولیت متخصصین حوزه مربوطه، به توضیح مختصری در ارتباط با غنی بودن کتابخانه‌های عضو مکتا همچون کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، کتابخانه آیت‌الله گلپایگانی، دانشگاه ادیان و مذاهب، کتابخانه تاریخ اسلام و ایران و غیره اشاره کرد.

ایشان در ادامه به نگارش اساسنامه مکتا در سال 1394توسط شورای سیاستگذاری مکتا در کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی اشاره نمود. یکی از نکته‌های قابل توجه در مکتا، حضور انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه قم در میان شورای سیاستگذاری است.

دبیر مکتا، با اشاره به 50 کتابخانه تخصصی قم، 2 مرکز اسناد و 1 موزه و 20 مرکز خارج از استان قم که به عضویت مکتا درامده است، هدف آن را در وهله اول ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران و در وهله دوم انتقال تجربیات و دانش به مدیران و کتابداران و همچنین صرفه جویی در هزینه‌ها دانست.

در انتهای سخن، دبیر مکتا، انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران را با توجه به گسترش عضوگیری مکتا به خارج از استان قم، بهره‌مندی از دانش و تجربه متخصصان انجمن در راستای دانش‌افزایی دانست.

سپس حسن رجبیان، مدیر کتابخانه آیت‌الله حائری در مدرسه فیضیه قم، از اعضای دیگر مکتا؛ انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران را راهی جهت ‌هم‌افزایی استفاده از امکانات، ظرفیت‌ها کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی سراسر کشور در راستای دسترس‌پذیری منابع برای ارائه خدمات به کاربران دانست.

ایشان همچنین احترام به آیین نامه های مجموعه‌های عضو مکتا را یکی از موفقیت‌های این مجموعه دانست.

در انتهای جلسه، متن تفاهم‌نامه همکاری فی مابین انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران که در 4 ماده توسط مسئولین مربوطه امضاء شد.

لازم به ذکر است که در این نشست، کاتبی، غلامی جلیسه، آزرم، راه نورد، احمدی به عنوان دیگر اعضای شورای سیاستگذاری و مسئولین کمیته های مکتا و همچنین اعضای هیات علمی گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی (دکتر عصمت مومنی، دکتر میترا صمیعی، دکتر گلنسا گلینی مقدم، دکتر علی جلالی دیزجی) و تعدادی از کارشناسان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه حضور داشتند.

آخرین اخبار