تأکید مدیران گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر ارتقاء کیفیت آموزش‌های دانشگاهی

از همه مدیران گروه‌های آموزشی سراسر کشور برای حضور در این نشست دعوت شده بود تا با هم‌اندیشی درباره موضوع اصلی کنگره چهارم که به آموزش حرفه‌مندان و متخصصان اختصاص دارد، درباره مسائل آموزشی رشته چاره‌اندیشی کنند. در این نشست که دکتر صنعت‌جو، دکتر ناخدا، دکتر صمیعی، دکتر اسدی، دکتر مرادی، دکتر مرادی مقدم، دکتر علیمحمدی، دکتر شقاقی و دکتر مظفری از گروه‌های آموزشی، دکتر خسروی، آقای مسعودی، خانم خراسانچی، دکتر زره‌ساز، دکتر اصنافی و دکتر بگلو از اعضای هیئت مدیره انجمن و دکتر حداد، آقای انتهایی، دکتر پاپی، خانم نصیری، خانم امین‌الرعایا و خانم یوسفی از همکاران انجمن حضور داشتند، نکات زیر توسط حضار مطرح شد.

* دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در ابتدای جلسه ضمن خوش‌آمدگوئی به مهمانان، پرسشی را مطرح کرد. ایشان پرسیدند چنانچه بخواهیم اطلاعات دقیقی در رابطه با گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی داشته باشیم چه باید بکنیم؟ مدیران گروه‌های آموزشی ضمن اشاره به این نکته که خود نیز اغلب فاقد اطلاعات دقیقی در رابطه با کم و کیف دانشجویان و دانش‌آموختگان خود هستند، خواستار طراحی سامانه‌ای توسط انجمن شدند تا هر کدام از گروه‌ها با همکاری اداره‌های آموزش دانشگاه خود اطلاعات مرتبط را وارد آن کنند. در ادامه دکتر خسروی به موضوع اصلی کنگره سال جاری اشاره و عنوان کرد که ما در بحث آموزش به صورت کلی در کشور و همچنین آموزش در رشته خود دچار یک عقب افتادگی هستیم. ایشان وضعیت آموزش در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی را با توجه به ماهیت پویای اطلاعات و تغییرات شتابان آن، وخیم‌ ارزیابی کرد و سهل‌انگاری‌های محیطی و سوء‌استفاده‌ها را سبب‌ساز ایجاد این وضعیت اسفبار دانست.

* دکتر امیررضا اصنافی مسئول کمیته آموزش انجمن و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی ضمن ارائه تحلیلی در رابطه با وضعیت آموزش در گروه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور از آغاز مجدد بحث ارزیابی گروه‌های آموزشی در انجمن خبر داد. ایشان همچنین خواستار تعامل هر چه بیشتر گروه‌ها برای برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی تخصصی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله روش تدریس شد.

* دکتر محمد زره‌ساز مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ضمن ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت‌های این کمیته، توجه به تخصص‌گرائی را از اهداف اصلی این کمیته دانست. ایشان به فرایند تشکیل کارگروه‌های تخصصی در انجمن اشاره کرد و خواستار مشارکت اعضای گروه‌های آموزشی برای تکمیل این کارگروه‌ها و همچنین ترغیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حرکت به سمت تخصص‌گرائی شد. وی در ادامه از فرایند تعیین اولویت‌های پژوهشی در دو سال گذشته گزارشی ارائه کرد. ایشان ضمن اشاره به مکاتبه با بیش از 180 متخصص حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، از ارسال 7 نامه به سازمان‌های پژوهشی و حرفه‌ای مرتبط برای همکاری در تعیین اولویت‌های پژوهشی خبر داد. همچنین آمادگی خود و اعضای کمیته برای حضور در دانشگاه‌ها و معرفی فرایند ثبت و حمایت از اولویت‌های پژوهشی را اعلام کرد. زره‌ساز جانشین دبیر علمی چهارمین کنگره انجمن در پایان ضمن اشاره به فرایند تعیین پنل‌ها و انتخاب دبیران، به آمادگی کمیته علمی برای دریافت پیشنهادهای مدیران و اعضای گروه‌های آموزشی اشاره کرد.

* دکتر میترا صمیعی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه آموزش مسائل زیادی دارد به برخی از مشکلات و چالش‌های موجود در دانشگاه‌ها اشاره کرد. جذب بی‌رویه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های بی‌کیفیت، مقررات دست‌وپاگیر وزارت علوم، توجه به کمی‌گرائی در ارزیابی اعضای هیئت علمی و بی‌توجهی به حوزه‌های میان‌رشته‌ای از جمله چالش‌هایی بود که ایشان بدان اشاره داشتند. دکتر صمیعی در پایان ضمن تقدیر از اولویت‌های پژوهشی انجمن، از اقبال دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی برای انتخاب این اولویت‌ها خبر داد.

* دکتر مریم ناخدا مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران ضمن اشاره به ضرورت ارزیابی کیفیت ورودی‌ها، خواستار بازنگری در فرایند پذیرش دانشجو و انجام سخت‌گیری بیشتر به منظور جذب دانشجویان باکیفیت‌تر شد. ایشان همچنین ارزیابی سرفصل‌های آموزشی رشته با توجه به ویژگی‌های نسل سوم دانشگاه‌ها در رابطه با کارآفرینی و صنعت را ضروری دانست.

* دکتر اعظم صنعت‌جو مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به بی‌اخلاقی‌ها در گروه‌های آموزشی به برخی مسائل موجود اشاره کرد. ضرورت رفع ابهام و انتخاب اساتید با تجربه برای دانشجویان جدیدالورود کارشناسی، توجه بیشتر به درس کارآموزی، ضرورت برقراری ارتباط میان گروه‌های آموزشی، باندبازی در مجلات رشته و موضوعات تکراری در پایان‌نامه‌ها از جمله موضوعاتی بود که ایشان بدان‌ها اشاره داشتند. ایشان در پایان از انجام ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی در دانشگاه فردوسی خبر داد و خواستار انجام ارزیابی بیرونی توسط انجمن شد.

* دکتر افسانه مظفری مدیر گروه علوم ارتباطات و علم اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) به وجود مشکلات طرح شده در اغلب گروه‌های آموزشی اشاره کرد. وی خواستار این شد که انجمن با دانشگاه‌های مختلف نشست‌های مشترکی را برگزار کند و موضوعات و مسائل را با همدلی طرح و به دنبال راه‌حل باشد.

* دکتر داریوش علیمحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی به نمایندگی از این دانشگاه خواستار الگوبرداری از کشورهای پیشرفته برای مدیریت آموزش رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در کشورمان شد. ایشان به تحولات سریع فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد و عنوان داشت دیر یا زود می‌بایست از دانشکده‌های روان‌شناسی هجرت کنیم. ایشان خواستار توجه به این مسائل بنیادی در کنگره امسال شد و عنوان کرد که سختی تغییرات را باید پذیرا باشیم.

* دکتر حسین مرادی مقدم مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان خواستار برگزاری دوره‌های تخصصی برای اعضای هیئت علمی، تغییر سرفصل‌ها، ایجاد بانک اطلاعات رشته توسط انجمن و ارتباط بیشتر گروه‌های آموزشی کشور شد.

* دکتر محمود مرادی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه ضمن خوش‌بینی به آینده رشته، خواستار تعیین قدرت اجرایی انجمن برای حل مشکلات آموزشی و پژوهشی رشته شد. ایشان نیز به ضرورت تغییر سرفصل‌های آموزشی و کاربردی‌تر شدن اولویت‌های پژوهشی انجمن اشاره کرد.

* دکتر سعید اسدی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شاهد تهران به مشکلات دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته علم‌سنجی اشاره کرد و خواستار کاربردی‌تر شدن دروس و همچنین تعریف بازار کار برای دانش‌آموختگان این رشته شد. ایشان نیز به ضرورت بازآموزی اساتید و ارزیابی بیرونی گروه‌های آموزشی رشته توسط انجمن اشاره کرد و خواستار تغییر سرفصل‌ها و توجه بیشتر به درس کارآموزی شد.

* دکتر مهدی شقاقی عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی ضمن تأکید بر ضرورت حرکت به سمت تخصص‌گرائی خواستار تعیین برنامه‌های پژوهشی مشخص توسط هر عضو هیئت علمی شد. ایشان خواستار ورود انجمن به حوزه انتشارات و نقد متون رشته شد. ایشان همچنین عنوان کرد که انجمن باید برای سوء‌رفتارهای علمی هزینه تولید کند.

* دکتر زهرا حداد مسئول کمیته شاخه‌های انجمن ضمن تأکید بر ضرورت برقراری بیشتر انجمن با گروه‌های آموزشی خواستار توجه هرچه بیشتر به حوزه‌های میان‌رشته‌ای شد. ایشان همچنین پیشنهاد تشکیل پنلی در کنگره چهارم با حضور نمایندگانی از رؤسای گروههای آموزشی رشته‌های ارتباطات، مدیریت و علم اطلاعات و دانش‌شناسی را ارائه کرد.

* فرامرز مسعودی عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته برنامه‌ریزی و بهبود مستمر انجمن در پایان جلسه ضمن اشاره به ارتباطاتی که انجمن با نهادها و سازمان‌های مختلف جهت حل مشکلات و چالش‌های رشته و حرفه داشته است خواستار همکاری بیشتر گروه‌های آموزشی با انجمن جهت ارائه راه‌حل‌‌های علمی و دقیق به این نهادها شد.

* دکتر بگلو عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته انتشارات انجمن هم بر نبود اطلاعات کامل و دقیقی از دانش‌آموختگان و دانشجویان حتی در وب‌سایت گروه‌های آموزشی رشته و بر ضرورت تکمیل فهرستی اشاره کرد که پیشتر در کتاب گذری و نظری به گذشته، حال و آینده رشته منتشر شده است و می‌تواند به‌عنوان فهرستی پایه برای تهیه پایگاه دانشجویان و دانش‌آموختگان بهره‌برداری شود.

این جلسه در ساعت 12 به پایان رسید و پس از آن، مدیران گروه‌های آموزشی نهار را با اعضای هیئت مدیره انجمن صرف کردند.

آخرین اخبار