از ایفلانوردی‌های گذشته تا برنامه‌های آینده/آنچه در نشست هماهنگی میان مسافران ایفلا و متخصصان علوم اطلاعات گذشت

در این نشست ابتدا مهرناز خراسانچی مسئول کمیته روابط عمومی انجمن معرفی مختصری از ایفلا و برنامه‌های آن از جمله کنگره سال 2018 ارائه داد. پس از ایشان، آقای دکتر خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ضمن خوش‌آمدگوئی به حضاردو نکته را در مورد حضور در ایفلا خاطر نشان کردند. ایشان کنگره ایفلا را محل مناسبی برای تبادل تجربه دانستند و مسافران ایفلا را به شرکت در نشست‌های کمیته‌های تخصصی ایفلا در کنار پنل‌ها دعوت کردند.

 پریسا پاسیار به عنوان نیروی داوطلب کنگره ایفلا 2018 به تجربه‌های خود از حضور در ایفلای سال گذشته اشاره کرد و فرایند تقاضا و تصویب درخواست خود برای حضور در کنگره امسال به عنوان نیروی داوطلب را تشریح کرد. ایشان نوشته‌ها و گزارش‌های منتشر شده خود از کنگره سال گذشته را معرفی و عنوان کرد مطالعه کتاب فرصت حضور شادروان پوری سلطانی به وی برای حضور هر چه بهتر در نشست‌های ایفلا کمک شایانی کرده است.

حمیده معماری نیروی داوطلب دیگری است که امسال در کنگره ایفلا 2018 حضور خواهد داشت. ایشان که کارشناس مسئول ISSN سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی نیز هستند، فرایند پیش‌بینی شده برای آموزش و حضور نیروهای داوطلب در کنگره ایفلا را تشریح کرد. ایشان عنوان کرد که در حال حاضر نیروهای داوطلب گروه‌بندی شده و سوپروایزرهای آنها نیز مشخص شده است. آنها در واتس‌آپ گروه‌های هماهنگی دارند. همچنین یک روز پیش از شروع رسمی کنگره ایفلا دوره آموزشی حضوری خواهند داشت. همچنین همه نیروهای داوطلب در یک خوابگاه دانشجوئی اسکان داده خواهند شد.

خانم قربانی از ارائه‌دهندگان مقاله در ایفلای امسال نیز به تجربیات خود از حضور در کنگره‌های لیون فرانسه و کیپ‌تاون آفریقای جنوبی اشاره کرد. ایشان عنوان کرد که امسال یک مقاله مشترک با خانم ترکاشوند در رابطه با معرفی پروژه‌های نمایه‌سازی خودکار با توجه به ویژگی زبان فارسی خواهند داشت. ایشان همچنین از انتخاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پنج کتابخانه سبز خبر داد. در ادامه خانم ترکاشوند نیز آرزو کرد که فرصت حضور در اغلب نشست‌های کنگره امسال را پیدا کند.

در ادامه دکتر زمانی، مشاور امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست اعلام کردتلاش داریم تا شرایطی را فراهم کنیم که در آبان ماه بتوانیم در کتابخانه ملی میزبان دبیر کل ایفلا باشیم که مذاکرات اولیه در این زمینه صورت گرفته و خوشبختانه در پی این مذاکرات موافقت های اولیه هم انجام شده و امیدوار هستیم این سفر با برنامه ریزی انجام شود. زمانی در ادامه به برنامه های امور بین الملل کتابخانه ملی برای برگزاری و مشارکت در کنفرانس های متعدد بین المللی اشاره کرد و گفت: امسال ضمن مشارکت در اجلاس سال ۲۰۱۸ ایفلا سعی خواهیم کرد در راستای توسعه روابط بین الملل فعالیت های مثبتی را انجام دهیم که گفت و گو برای حضور دبیرکل ایفلا و امضای تفاهم نامه و ملاقات با برخی روسای کتابخانه های ملی در زمره این برنامه ها است. مشاور امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: از سال گذشته سعی کردیم تا در پلتفرم گلوبال ویژن ایفلا مشارکت ویژه داشته باشیم.  کار نمایندگان سازمان در این بخش بی نظیر و چشمگیر بود و یک گام بسیار مهم و اساسی برای مشارکت ایران در این بخش گذاشته شد. زمانی در پایان تاکید کرد: گلوبال ویژن در میانه راه است و نسخه نهایی طبق برنامه ریزی در سال ۲۰۱۹ رونمایی می شود و ما می توانیم در این مدت به شرایط خوبی دست پیدا کنیم. این پروژه جهانی قطعا  فضای کتابداری در دنیا را دچار پوست اندازی خواهد کرد و نتایج مثبتی را در عرصه کتابداری رقم می زند.

در ادامه جلسه فرامرزمسعودی، دکتر محسن حاجی‌زین‌العابدینی، کاظم حافظیان، دکتر حسن کیانی و خانم‌ دکتر نوذری و دکتر نرگس نشاط خاطراتی را از حضور خود در کنگره‌های سال‌های گذشته ایفلا ارائه کردند. در ادامه دکتر محمد زره‌ساز معاون دبیر علمی کنگره امسال انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از ارائه دهندگان مقاله‌های امسال در ایفلا تقاضا کرد تا در کنگره امسال و پنل‌های آن حضور فعالانه داشته باشند و تجربه‌های خود را به کمیته علمی کنگره منتقل کنند. در پایان نشست خانم پازوکی مسئول کمیته امور بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ضمن ابراز خشنودی از برگزاری این جلسه، از حاضران در ایفلا خواست تا پس از پایان کنگره امسال در نشستی دیگر تجربه‌های خود را ارائه دهند.

آخرین اخبار