کتاب «نشستهای هماندیشی و مقالههای چهارمین کنگرۀ سالانۀ متخصصان علوم اطلاعات ایران: آموزش دانشگاهی، توانمندسازی نیروی انسانی، پویایی حرفهای» به همت انجمن علمی کتابداری و اطلاعرسانی، توسط انتشارات چاپار منتشر شد. دبیر علمی کنگرۀ چهارم دکتر رحمتالله فتاحی و دبیر اجرایی سید ابراهیم عمرانی بودند.
کتاب در برگیرندۀ محتوای ۱۷ نشست برگزار شده در کنگره، مقالات، ایدهها و تجربههای ارسالی و ارائه شده است. متن سخنرانیهای افتتاحیه و اختتامیه، دستاندرکاران کنگره، برندگان سومین دورۀ جایزۀ ملی انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و مصاحبه با زندهیاد استاد «ثریا قزلایاغ» که در حاشیه نشست کتابخانههای کودک انجام شده بود، از دیگر بخشهای کتاب است.
فهرست نشستها، مقالات، ایدهها و تجربههایی که در کتاب آمده، به شرح زیر است:
نشستها
افتتاحیه (چالشهای اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران)/ دبیر: دکتر رحمتالله فتاحی
دانشآموختگان (مسائل دانشجویان و دانش آموختگان: اخلاق آموزش و منش معلمی)/ دبیر: فرحناز سلطانی
توسعۀ پایدار (توسعه پایدار در کتابخانهها)/ دبیر: محبوبه قربانی
علمسنجی (چال ها و فرصتهای آموزشی، پژوهشی و شغلی در حوزه علمسنجی)/ دبیر: دکتر سعید اسدی
کتابخانههای تخصصی (استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران)/ دبیر: گیتی حیدری
سازماندهی دانش (چالشهای آموزش دانشگاهی سازماندهی دانش در ایران)/ دبیر: ملیحه درخوش
مطالعات صنفی (مطالعات صنفی، بهروزرسانی شرح شغل و تفکر شغلی)/ دبیر: مهسا پورحقانی
کتابداری پزشکی ۱ و ۲ (بررسی وضعیت محتوای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و و تناسب آن با بازار کار و قوانین و مقررات موجود)/ دبیر: دکتر عبدالرسول خسروی
مدیریت اطلاعات پژوهشی (دسترسی آزاد به اطلاعات)/ دبیر: بهروز رسولی
کتابخانههای دانشگاهی (توانمندسازی و آموزش مداوم کتابداران دانشگاهی و استفاده از ظرفیتهای آنان)/ دبیر: دکتر مریم اسدی
ارزیابی و بهبود مستمر (ارزیابی کیفی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی)/ دبیر: فرامرز مسعودی
کتابخانههای عمومی (کتابخانه به مثابه پلتفرم)/ دبیر: مهرناز خراسانچی
کتابخانههای کودک و نوجوان (تجربه های تدریس درس مواد و خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان)/ دبیر: پریسا پاسیار
مصاحبه با ثریا قزلایاغ (استاد ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه تهران)/ پریسا پاسیار
آرشیو (آموزش دانشگاهی، توانمندسازی نیروی انسانی، پویایی حرفه آرشیو)/ دبیر: غلامرضا عزیزی
تحول دیجیتال (تحول دیجیتال؛ بسترساز فرصت های نوظهور)/ دبیر: مصطفی امینی
کتابخانههای آموزشگاهی (آموزش دانشگاهی و حرفهای مورد نیاز کتابدار آموزشگاهی)/ دبیر: دکتر نسترن پورصالحی
اخلاق اطلاعات (اخلاق حرفهای متخصصان اطلاعات: با نگاهی به کتاب «اخلاق و درستکاری در کتابخانهها»)/ دبیر: نادیا حاجیعزیزی
مقالات
ارزیابی تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دورۀ کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت علوم) با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی/ مولفین: سعید ملک محمدی و محسن حاجی زینالعابدینی
اهمیت آموزش مهارتهای ارتباطی و مولفههای آن در برنامههای آموزش مستمر حرفهای کتابداران/ مولفین: هانیه وهابی و فهیمه صبوری
شناسایی مهارتهای مورد نیاز مدیران دادههای پژوهشی جهت تصدی فرصتهای شغلی مدیریت دادههای پژوهشی برای
دانشآموختگان علم اطلاعات و دانششناسی/ مولفین: مژگان عروجی، داریوش علیمحمدی و سمیه سادات آخشیک
چالشهای آموزش در علم اطلاعات: مروری بر دو رویکرد/ مولف: دکتر حمید کشاورز
کاربرد مدل پذیرش فناوری اطلاعات در پیشبینی میزان اضطراب رایانه دانشجویان رشته اطلاعات و دانششناسی/ مولفین: حنا ربیعی و زهره شیخزاده
مطالعه بافت، رویکردی نو در آموزشهای سواد اطلاعاتی/ مولف: فاطمه رنجبری
مطالعه وضعیت دورههای آموزشی آنلاین ارائه شده توسط انجمنهای آرشیوی جهان/ مولفین: مدیحا فراهانی و سارا سلطانی
ایدهها و تجربهها
تجربه ارزیابی درونی و تدوین برنامه بهبود کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاه الزهرا (س)/ سعید رضایی شریفآبادی، آزاده مداحی، زینت زارع و مریم السادات مساعد
تجربههایی از کلاسهای نگارش متوسطه دوره اول فرزانگان پنج/ فطمه حلمی
ترویج گفتگومحور خواندن با نوجوانان: گزارشی از کلاس کتابخوانی در متوسطه دوره دوم مدرسه فرزانگان/ شهرزاد
مقصودی نسب
دادگاه کتاب/ سارا پورنجاتی
کودکان حفظ محیطزیست را از رفتار ما میآموزند/ آنارام عسگری
گزارش اجمالی کم کتابخوانی جامعه ایرانی: تلاشهای انجام شده و نتایج مورد انتظار/ انیس میری، سید عباس مرجانی و
دکتر محمود سالاری
گزارش تجارب فعالیت در کتابخانه آموزشگاهی مقطع دبستان دخترانه مدرسه امام صادق، منطقه دو آموزش و پرورش شهر
تهران/ ناهید روستایی
مجموعهسازی و راهاندازی کتابخانه مجتمع آموزشی مهرورز/ سارا شهامتمنش
اتاق همیاری/ محمدجواد اشتری
ایجاد بانک اطلاعاتی طرح درس برای اعضاء هیئت علمی در مقاطع مختلف تحصیلی/ نسترن پورصالحی
کتابخوانی در وقت نوجوانی: طرح اولیۀ ایده شبکه اجتماعی ملی مدارس ایران/ زهرا اکبری
طرح مشاور- کتابدار/ مریم گریوانی
لازم به ذکر است که ویرایش کتاب را فرامرز مسعودی و برگردان چکیدهها به انگلیسی را دکتر ابراهیم افشار انجام دادهاند. فرزانه بهارلو نیز مسئول تیم پیادهسازی نشستها و سخنرانیها بوده است.
برای تهیۀ این کتاب با انتشارات چاپار تماس بگیرید.