دوازدهمین برنامه زنده آموزشی” قطب نمای آموزش” انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در روز سه شنبه مورخ سهشنبه 8 مهر 1399ساعت 21 الی 23 در صفحه اینستاگرام انجمن با عنوان” اعتبار در پژوهش های کیفی ” با تدریس آقای دکتر رضا رجبعلی بگلو، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد. این برنامه به منظور یاری رسانی به پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی شده است.
مجری این نشست سرکار خانم دکتر میترا صمیعی ،عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، مسئول کمیته آموزش و از اعضای هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. وی در ابتدای جلسه به معرفی برنامه های زنده آموزشی و هدف از برگزاری این برنامه ها و نیز موضوع این برنامه آموزشی پرداخت. سپس جناب اقای دکتر رضا رجبعلی بگلو چنین بیان کردند که وقتی صحبت از پژوهش کیفی میکنیم باید این را درنظر داشته باشیم وقتی دیتا گردآوری میکنیم، در مقایسه با پژوهشهای کمی که عینی هستند، پژوهشهای کیفی ذهنی هستند؛ پیشفرضهای پژوهشگر بر روی نتایج تأثیرگذار هستند. حالا ما چگونه میتوانیم پیشفرضهای پژوهشگر بشناسیم و شناسایی بکنیم که بعد در نتایج نگویند این که دل بخواهی فرد شد؟ ما چگونه میتوانیم به این دادههایی که تحت ذهنیت فرد پژوهشگر قرار دارد به دادهها یا یافتههایی برسیم که ارزشمند هستند؟ روشهای متعددی وجود دارد که بسته به نوع پژوهش متفاوت است. لینکون و گوبا در سال 1994، در چهار دسته کلی روشهای افزایش اعتبار در پژوهشهای کیفی مطرح کردند. منظور از پژوهشهای کیفی آن بخشی که کیفی است و حالا ممکن در پژوهشهای آمیخته هم آن بخش کیفی اتفاق بیفتد، فرقی نمیکند. به هر حال یک بخشی از پژوهشی که کیفی است نیازمند این که به صورت علمی ابعاد موردتوجه قرار بگیرد که از نظر قابلیت تعمیم، از نظر روا بودن آن چیزی که بررسی میکنیم، از نظر این که چه اندازه میتوانیم آن را به بافتهای شبیه به آن ارتباط داد و همینطور میتوانیم بگوییم این که ما توانستیم به گونهای پایایی کار را هم بسنجیم
در این برنامه، برخی ازاعضای هیئت مدیره انجمن، اساتید دانشگاهی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کتابداران شرکت داشتند. در این برنامه حاضرین پرسش های خود را در قالب کامنت ارائه کردند و جناب آقای دکتر رضا رجبعلی بگلو به سوالات حاضرین پاسخ دادند. برای مشاهده این برنامه می توانید به کانال آپارت انجمن (لینکهای زیر) مراجعه کنید.