سیزدهمین مجمع عمومی انجمن برگزار شد

در سيزدهمين مجمع عمومي انجمن كتابداري كه با حضور اعضاي فعلي و پيشين هيات مديره انجمن و تعدادي از اعضاي هيات مديره شاخه‌هاي استاني خراسان و آذربايجان شرقي، دكتر سيروس عليدوستي، رئيس پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات، مهندس ملك‌احمدي دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي و تعدادي از اعضاي هيات علمي و روساي گروه‌هاي آموزشي علم اطلاعات و دانش‌شناسي كشور از ساعت 15:30 تا ساعت 18 به طول انجاميد، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم، مهتا باصفا مدير كتابخانه ملك به مهمانان و اعضاي انجمن خیر مقدم گفتند و با ياد كردن از حسين ملك بنيان‌گذار كتابخانه و موزه ملك، توضيحاتي پيرامون اين كتابخانه و موزه ارائه كرده و بر تدوام همكاري كتابخانه و انجمن تاكيد نمود.

در ادامه كليپي كه به مناسبت نخستين سالگرد درگذشت دكتر عباس حري تهيه شده بود پخش گرديد. به همين مناسبت، دکتر نرگس نشاط عضو هیات علمی کتابخانه ملّی جمهوري اسلامي ايران به عنوان سخنران علمي، به سخنرانی پیرامون زندگی علمی دکتر عباس حرّی پرداخت.
دكتر نشاط به ارائه توضیحاتی درباره پژوهش‌های دکتر حرّی در زمینه نقش اطلاعات در گذشته و حال و نیز اشاعه اطلاعات پرداخت و افزود: شادروان دکتر عباس حری، در سال 1369 مقاله‌اي با عنوان «اطلاعات چیست؟» منتشر كرد. ايشان علاوه بر اشاعه اطلاعات، به تبيين نظریه‌های نو، بررسی اطلاعات در چرخه اکولوژیکی و رابطه اطلاعات با مفاهیم و عناصر اطلاعات نیز اقدام كردند. دكتر نشاط در بخش ديگري از سخنان خود افزودند دكتر حري نظام ملّی اطلاع رسانی را به عنوان ضرورتی مهم می دانستند که در علم اطلاع رسانی باید دوشادوش اطلاع شناسی حرکت کند. دکتر حری در پژوهشهای خود نظریه علمی اطلاعات را مطرح کردند.
در ادامه برنامه‌هاي مجمع، کلیپ تهیه شده از فعاليت‌هاي انجمن در سال 1392 به نمایش گذاشته شد.
سپس گزارش عملکرد انجمن در سال 1392 توسط دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی، رئیس انجمن علمي کتابداری و اطلاع رسانی ایران ارائه شد. وي در تشريح عمكرد انجمن، ابتدا به تغيير فرم و محتواي گزارش عملكرد اشاره كرد و گفت در اين گزارش، متفاوت با گزارش‌هاي پيشين و سنواتي انجمن كه گزارش بر اساس كميته‌ها و شاخه‌ها تنظيم مي‌شد، بر اساس فعاليت‌ها و فرآيندها تنظيم شده است. وي افزود تغيير دوم كه محتوايي است، تهيه گزارش بر اساس اهداف و رويكردهايي است كه انجمن براي سال 1392 تعيين كرده است. محتواي مذكور همچنين بر مبناي ارزشيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري سازمان داده شده است. بنابراين با مرور اين گزارش مي‌توان به ميزان دستيابي انجمن به اهداف تعيين شده نيز پي برد. تغيير سوم در گزارش عملكرد امسال، انعكاس بيشتر فعاليت‌هاي شاخه‌هاي استاني و دانشجويي نسبت به سال‌هاي گذشته است. علت اين اتفاق اين است كه در سال‌هاي گذشته فعاليت‌هاي شاخه‌ها تنها بر اساس گزارش‌هايي بوده كه توسط خود آن‌ها ارسال مي‌شد اما امسال علاوه بر گزارش‌هاي ارسالي، از خبرنامه‌ها، سايت‌ها، گروه‌هاي بحث و وبلاگ‌ها نيز براي اعكاس جامع فعاليت‌ها استفاده شده است. وي تغيير ديگر گزارش عملكرد را در گرايش بيشتر آن به سوي آمار عنوان كرد.
دكتر رضايي پس از بيان ويژگي‌هاي گزارش عملكرد انجمن، به ذكر خلاصه فعاليت‌هاي انجمن در بخش‌هاي سازماندهي و بهبود ساختارها، نشر آثار علمي و تخصصي، همايش‌ها، كنفرانس‌ها، سمينارها و گردهم‌آيي‌هاي انجمن در سال 1392، اعطاي جوايز علمي و گواهينامه‌هاي تخصصي، تقدير از بزرگان و پيشكسوتان رشته و حرفه، برگزاري دوره‌هاي آموزشي و كارگاه‌ها، پژوهش، تفاهم‌نامه‌ها و همكاري‌ها، همكاري با نهادهاي تصميم‌گيرنده و سياست‌گذار به منظور تاثير‌گذاري در جهت ارتقاء جايگاه انجمن، دستاوردها و موفقيت‌ها و انتظارات از انجمن پرداخت. وي تاكيد كرد كه اين گزارش به صورت خلاصه و براي مجمع تهيه شده و گزارش اصلي با ذكر جزئيات بعداً در اختيار عموم قرار مي‌گيرد.
دكتر رضايي در گزارش خود از عملكرد انجمن در سال 1392، به تاسيس شاخه استاني جديد آذربايجان شرقي، ارتقاء دادن سايت انجمن از لحاظ امكانات فني، برگزاري 39 كنفرانس، همايش و نشست كه از ميان آن‌ها 3 كنفرانس 2 روزه و 1 كنفرانس 1 روزه در سطح ملي برگزار شده‌اند، تدوين و انتشار 4 عنوان كتاب، انتشار 4 شماره فصلنامه پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات با همكاري ايرانداك، انجام مقدمات ثبت و انتشار فصلنامه علمي- پژوهشي مستقل انجمن، انتشار 4 شماره نشریه الکترونیکی شناسه (شاخه خراسان)، برگزاري نخستين همايش تعالي آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسي و اعطاي 9 لوح اهتمام به كيفيت به 9 گروه آموزشي، صدور بيش از 300 گواهينامه تخصصي و برگزاري سومين جشنواره برترين‌هاي علم اطلاعات و دانش‌شناسي، نكوداشت 9 نفر از پيشكسوتان و تجليل از خيرين كتابخانه‌ساز، برگزاري 55 دوره و كارگاه آموزشي به صورت مستقل و با همكاري نهادهاي گوناگون، مشاوره، راهنمايي و داوري بيش از 50 پايان‌نامه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري توسط اعضاي هيات مديره انجمن، انجام نظرسنجي از اعضاي انجمن در خصوص ميزان رضايت آن‌ها از انجمن، تهيه و انتشار فهرست اولويت‌هاي پژوهشي، همكاري و تعامل با شوراي انقلاب فرهنگي، كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، كميته برنامه‌ريزي علم اطلاعات و دانش‌شناسي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دفتر تجاري‌سازي و همكاري‌هاي دانش و صنعت معاونت علمي و فناوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران براي رفع مشكلات جامعه كتابداري و اطلاع‌رساني و ارتقاء جايگاه آن، جلب مشاركت و همكاري بيش از 18 نهاد دولتي و خصوصي به منظور جذب كمك‌هاي مالي و امكانات در خصوص پيشبرد برنامه‌هاي انجمن، شركت اعضاي هيات مديره انجمن و شاخه‌ها در 26 برنامه صدا و سيما و همكاري با روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها و ارتقاء رتبه انجمن از C به B، به عنوان مهمترين اقدامات و دستاوردهاي انجمن در سال 1392، اشاره كرد.
در ادامه، دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس شاخه خراسان انجمن، با استناد به تجربه‌هاي خود، به نوشتن چند سرمقاله به منظور جلب همکاری و مشارکت اعضا، خواستار حضور هر چه بیشتر فعالان این حوزه از جمله اعضای هیات علمی ساکن در تهران و رسيدگي به وضعيت اشتغال فارغ التحصیلان رشته شد.

پس از آن دکتر فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و عضو هیأت مدیره انجمن، درباره اینکه انجمن می‌تواند به عنوان یک نهاد مدنی حاصل مشارکت جمعی کلیه افراد باشد و در اين صورت معنا و مفهوم مي‌يابد اشاره كرد و اکتفا به چند نفر محدود فعال را براي پيشبرد اهداف انجمن، ناكافي دانست. وی اظهار داشت در تصمیم‌گیری‌ها با مشارکت همه جانبه، فراهم كردن زمینه مناسب با استفاده از ابزارهای نوین مانند شبکه‌های اجتماعی و مجازی برای جلب مشارکت و عضویت در انجمن، ضرورت دارد. دکتر خسروی گفت: گسترش و افزایش روحیه نقد و نقدپذیری باعث می‌شود تسامح در جامعه کتابداری بالاتر رود و بنابراين با صرف تعریف و تمجید بیهوده کاری از پیش نمی رود. وي با اشاره به تغييرات مديريتي در كتابخانه ملي گفت موضوع اعتدال و اطلاعات را در كتابخانه ملي و از سوي انجمن مطرح کرده است. وي اضافه كرد، انتظار می‌رود این گونه نهادها با کمک اعضای انجمن بتوانند پژوهش‌هایی انجام دهند که حاصل کار مفید باشد.
در ادامه، گزارش خزانه داری انجمن در سال اخیر توسط فرامرز مسعودی، خزانه دار انجمن، ارائه شد. وی در گزارش مالي خود اظهار كرد در سال 1392، مديريت مالي انجمن به‌گونه‌اي بوده است كه عليرغم تورم بالا در كشور، از موجودي حساب انجمن، باقيمانده از سال 1391، مبلغي خرج نشده است و علاوه بر آن حدود 50 ميليون ريال نيز به موجودي قبلي اضافه شده است. وي ابراز اميدواري كرد كه در سال 1393، كمك‌هاي بيشتري جذب شود و با توجه به افزایش رتبه انجمن، کمک نقدی کمیسیون انجمن‌های علمی به انجمن کتابداری و اطلاع رسانی افزايش يابد. مسعودي همچنين با اشاره به نارسائي‌هايي كه در گزارش‌هاي دريافت و پرداخت‌هاي انجمن نزد دو بانك ملي و تجارت وجود دارد، ابراز اميدواري كرده در سال جاري نظم بيشتري به اين گزارش‌ها داده شود و اعضا بتوانند در جريان روندهاي مالي انجمن در سال‌هاي مختلف باشند.
پس از گزارش مالي، فرامرز مسعودي به عنوان دبير كميته برنامه‌ريزي و ارزشيابي، به رويكرد هدف‌گرايي و برنامه‌محوري در فعاليت‌هاي انجمن از سال 1392 و آغاز فعاليت دوره پنجم انجمن اشاره كرد و از مجمع خواست برنامه‌هاي 10 ساله، 5 ساله و 1 ساله انجمن كه بر اساس خواسته كميسيون انجمن‌هاي علمي تهيه شده است را تصويب كند.
در ادامه دکتر ابراهیم افشار زنجانی عضو هیأت مدیره، نايب رئيس انجمن و دبير كميته انتشارات، توضیحاتی پیرامون كتاب یادنامه استاد دکتر عباس حرّی كه توسط انجمن در سال 1392 تدوين شده است پرداخت. وی گفت اين مجموعه با سرپرستي دكتر مرادي و ايشان، با سفارش دادن مقاله به دوستان و همكاران دكتر حري و صاحبنظران تهيه، ويرايش و تدوين شده است و با همكاري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي منتشر مي‌شود. وي با اشاره به پوستر روي جلد يادنامه دكتر حري كه در سالن مجمع نصب شده بود، اظهار كرد اين مجموعه قرار بود در روز برگزاري مجمع رونمايي شود كه انتشار آن با كمي تاخير مواجه شده و به زودي منتشر و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.
سپس دکتر محسن حاج زین‌العابدینی، بازرس انجمن، گزارش بازرسي خود را به مجمع ارائه نمود. وی با ذكر درآمدها و هزينه‌هاي انجمن در سال 1392، اظهار كرد كه خوشبختانه همه درآمدها و هزینه‌ها مطابق اساسنامه و قوانين و مقررات جاري بوده و ارتباطات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی انجمن نيز در سال 1392 افزایش یافته است. وی در ادامه به برخي از مسائل در انجمن اشاره كرد و اظهار اميدواري كرد رفع اين مشكلات بتواند به كارائي انجمن و دستيابي آن به اهداف و ماموريت‌هاي تعيين شده كمك كند. وي در اين خصوص به چند نمونه مانند برگزاری مجدد و منظم نشست‌های ماهانه، تدوين تقويم آموزشي، جلب مشاركت بيشتر اعضاي حقيقي و حقوقي و فرآهم آوردن امكان پرداخت‌ حق عضويت و كمك‌ها به صورت الكترونيكي و از طريق سايت انجمن، اشاره نمود
در پايان مراسم از همياران انجمن، مهسا پورحقاني، عباس رجبي، نسا رضایي، دلنشین دانايي، داريوش عليمحمدي، آزاده فتاحي، فاطمه فريدوش، متينه معين آزاد، معصومه نيك نيا، سعیده یوسفی، راضیه مردی و عبداله جعفری و ساير همكاراني كه در طول سال 1392 به صورت داوطلبانه با انجمن همكاري كرده بودند با اهداء لوح تقدير توسط دكتر رضايي، دكتر فتاحي و دكتر خسروي، تقدير به عمل آمد.

 

آخرین اخبار