کتاب «نشستهای همانديشی و مقالههای چهارمين كنگرۀ سالانۀ متخصصان علوم اطلاعات ايران: آموزش دانشگاهی، توانمندسازی نيروی انسانی، پويايی حرفهای» به همت انجمن علمی کتابداری و اطلاعرسانی، توسط انتشارات چاپار منتشر شد. دبیر علمی کنگرۀ چهارم دکتر رحمتالله فتاحی و دبیر اجرایی سید ابراهیم عمرانی بودند.
کتاب در برگیرندۀ محتوای 17 نشست برگزار شده در کنگره، مقالات، ایدهها و تجربههای ارسالی و ارائه شده است. متن سخنرانیهای افتتاحیه و اختتامیه، دستاندرکاران کنگره، برندگان سومین دورۀ جایزۀ ملی انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و مصاحبه با زندهیاد استاد «ثریا قزلایاغ» که در حاشیة نشست کتابخانههای کودک انجام شده بود، از دیگر بخشهای کتاب است.
فهرست نشستها، مقالات، ایدهها و تجربههایی که در کتاب آمده، به شرح زیر است:
نشستها
افتتاحیه (چالشهای اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی در ايران)/ دبیر: دکتر رحمتالله فتاحی
دانشآموختگان (مسائل دانشجويان و دانش آموختگان: اخلاق آموزش و منش معلمی)/ دبیر: فرحناز سلطانی
توسعۀ پایدار (توسعة پايدار در كتابخانهها)/ دبیر: محبوبه قربانی
علمسنجی (چال ها و فرصتهاي آموزشی، پژوهشي و شغلی در حوزه علمسنجی)/ دبیر: دکتر سعید اسدی
کتابخانههای تخصصی (استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران)/ دبیر: گیتی حیدری
سازماندهی دانش (چالشهای آموزش دانشگاهی سازماندهی دانش در ايران)/ دبیر: ملیحه درخوش
مطالعات صنفی (مطالعات صنفی، بهروزرسانی شرح شغل و تفكر شغلی)/ دبیر: مهسا پورحقانی
کتابداری پزشکی 1 و 2 (بررسی وضعيت محتوای آموزشی كتابداری و اطلاعرسانی پزشكی و و تناسب آن با بازار كار و قوانين و مقررات موجود)/ دبیر: دکتر عبدالرسول خسروی
مدیریت اطلاعات پژوهشی (دسترسی آزاد به اطلاعات)/ دبیر: بهروز رسولی
کتابخانههای دانشگاهی (توانمندسازي و آموزش مداوم كتابداران دانشگاهی و استفاده از ظرفيتهای آنان)/ دبیر: دکتر مریم اسدی
ارزیابی و بهبود مستمر (ارزيابي كيفي گروههاي آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی)/ دبیر: فرامرز مسعودی
کتابخانههای عمومی (كتابخانه به مثابه پلتفرم)/ دبیر: مهرناز خراسانچی
کتابخانههای کودک و نوجوان (تجربه های تدريس درس مواد و خدمات كتابخانه برای كودكان و نوجوانان)/ دبیر: پریسا پاسیار
مصاحبه با ثریا قزلایاغ (استاد ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه تهران)/ پریسا پاسیار
آرشیو (آموزش دانشگاهی، توانمندسازی نيروی انسانی، پويايی حرفه آرشيو)/ دبیر: غلامرضا عزیزی
تحول دیجیتال (تحول ديجيتال؛ بسترساز فرصت های نوظهور)/ دبیر: مصطفی امینی
کتابخانههای آموزشگاهی (آموزش دانشگاهی و حرفهای مورد نياز كتابدار آموزشگاهی)/ دبیر: دکتر نسترن پورصالحی
اخلاق اطلاعات (اخلاق حرفهای متخصصان اطلاعات: با نگاهی به کتاب «اخلاق و درستکاری در کتابخانهها»)/ دبیر: نادیا حاجیعزیزی
مقالات
ارزیابی تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دورۀ کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت علوم) با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی/ مولفین: سعید ملک محمدی و محسن حاجی زینالعابدینی
اهمیت آموزش مهارتهای ارتباطی و مولفههای آن در برنامههای آموزش مستمر حرفهای کتابداران/ مولفین: هانیه وهابی و فهیمه صبوری
شناسايي مهارتهای مورد نياز مديران دادههاي پژوهشی جهت تصدی فرصتهاي شغلي مديريت دادههاي پژوهشي برای
دانشآموختگان علم اطلاعات و دانششناسي/ مولفین: مژگان عروجی، داريوش عليمحمدی و سميه سادات آخشیک
چالشهای آموزش در علم اطلاعات: مروری بر دو رويكرد/ مولف: دکتر حمید کشاورز
كاربرد مدل پذيرش فناوری اطلاعات در پيشبينی ميزان اضطراب رايانه دانشجويان رشته اطلاعات و دانششناسی/ مولفین: حنا ربیعی و زهره شیخزاده
مطالعة بافت، رويكردی نو در آموزشهای سواد اطلاعاتی/ مولف: فاطمه رنجبری
مطالعه وضعيت دورههای آموزشی آنلاين ارائه شده توسط انجمنهای آرشيوی جهان/ مولفین: مدیحا فراهانی و سارا سلطانی
ايدهها و تجربهها
تجربه ارزيابی درونی و تدوين برنامه بهبود كيفيت گروههای آموزشی در دانشگاه الزهرا (س)/ سعید رضایی شریفآبادی، آزاده مداحی، زينت زارع و مريم السادات مساعد
تجربههايی از كلاسهای نگارش متوسطه دوره اول فرزانگان پنج/ فطمه حلمی
ترويج گفتگومحور خواندن با نوجوانان: گزارشی از كلاس كتابخوانی در متوسطه دوره دوم مدرسه فرزانگان/ شهرزاد
مقصودی نسب
دادگاه كتاب/ سارا پورنجاتی
كودكان حفظ محيطزيست را از رفتار ما میآموزند/ آنارام عسگری
گزارش اجمالی كم كتابخوانی جامعه ايرانی: تلاشهای انجام شده و نتايج مورد انتظار/ انيس ميری، سيد عباس مرجانی و
دكتر محمود سالاری
گزارش تجارب فعاليت در كتابخانه آموزشگاهی مقطع دبستان دخترانه مدرسه امام صادق، منطقه دو آموزش و پرورش شهر
تهران/ ناهيد روستايی
مجموعهسازی و راهاندازی كتابخانه مجتمع آموزشی مهرورز/ سارا شهامتمنش
اتاق همياری/ محمدجواد اشتری
ايجاد بانک اطلاعاتی طرح درس براي اعضاء هيئت علمی در مقاطع مختلف تحصيلی/ نسترن پورصالحي
كتابخوانی در وقت نوجوانی: طرح اوليۀ ايده شبكه اجتماعی ملی مدارس ايران/ زهرا اكبری
طرح مشاور- كتابدار/ مريم گريوانی
لازم به ذکر است که ویرایش کتاب را فرامرز مسعودی و برگردان چکیدهها به انگلیسی را دکتر ابراهیم افشار انجام دادهاند. فرزانه بهارلو نیز مسئول تیم پیادهسازی نشستها و سخنرانیها بوده است.
برای تهیۀ این کتاب با انتشارات چاپار تماس بگیرید.