در نقشه جامع علمي هیچ صحبتی از کتاب و کتابخانه و کتابداری نشده است

 

در این نشست دکتر نورالله مرادی، نائب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، مختصری از محتوای نقشه جامع علمی کشور را معرفی نمود.

وی گفت: ” نقشه جامع علمی کشور در واقع نقشه راه است که برای برنامه کلان کشوری طراحی شده است و برای این تهیه شده است که با این نقشه در بیست سال آینده به چه جایی می­خواهیم برسیم.”

دکتر مرادی افزود: “نقشه جامع علمی کشور شامل 60 صفحه در 5 فصل « ارزشهای بنیادی»، «وضع علم و فناوری ایران»،‌ «اولویت­های علم و فناوری ایران»،‌ «راهبردهای علم و فناوری ایران» و «چارچوب نهایی علم و فناوری ایران» تدوین شده و تاریخ 17 اسفند1389 مورد بهره برداری قرار گرفته است. البته اسناد پشتیبانی این نقشه،‌ بیش از 4000 صفحه بوده است که در 60 صفحه به عنوان گزارش ارائه شده است.”

وی در ادامه بیان کرد: “متاسفانه در این نقشه هیچ صحبتی از کتاب و کتابخانه و کتابداری نشده است و این ضعف آن است؛ چرا سند جامع بیست ساله کشور تدوین می­شود در حالی­که از مسائل فرهنگی هیچ بحثی مطرح نمی­شود!”

نائب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تصریح کرد: “وقتی تکنولوژی توسعه پیدا می­کند که به فرهنگ تبدیل شده باشد وگرنه آغاز اسارت و بردگی صاحبان آن خواهد شد. در این میان مقوله «فرهنگ» مطرح می­شود که دارای مفاهیم گسترده­ای است و تعاریف زیادی دارد. ولی در واقع فرهنگ، آن چیزی است که می­ماند وقتی همه­چیز دیگر فراموش می­شود.”

 وی افزود: “فرهنگ، حاصل مبارزه انسان با طبیعت است. طبیعت قوه قهار و بی­رحم است و مسلط به موجودات زنده؛ ولی انسان تنها موجود زنده­ای است که از این حالت خارج شده است. «عقل و خرد» و «آزادی» انسان را مقابل طبیعت قرار می­دهد و باعث می­شود که همه چیز را نپذیرد. حاصل این مبارزه، ‌فرهنگ است. “

 دکتر نورالله مرادی گفت: “ورود وسائل ارتباط جمعی و انقلاب در ارتباطات و اطلاعات، دنیای جدیدی را بوجود آورده است و تقابل سنت و مدرنیسم سبب بهم خوردن تعادل فرهنگی شده است. همان­طور که جس شرا متفکر بزرگ امریکایی معتقد است که فرهنگ مانند مثلثی است که دارای سه ضلع می باشد و اعتقادات، یکی از آنها است. چیزی که سالهای سال طول کشیده تا از تجربیات اجتماعی بدست آمده، سازماندهی شده و تبدیل به نظامهای فلسفی و نظری شده و ارتباط بین انسانهای جامعه و تمامیت آنهاست به­طوری­که رفتار اجتماعی حاصل آن است. ضلع دوم، تجهیزات مادی و ضلع سوم سازمان­ها یا نهادهای فرهنگی جامعه است. شرا این مثلث را به یک صندلی سه پایه تشبیه می­کند که دارای این سه پایه است. تا زمانی­که این ستونها با هم رشد متوازنی داشته باشند،‌ جامعه در حال رشد و پیشرفت خواهد بود و اگر مسأله­ای وجود داشته باشد قابل حل خواهد بود. اما اگر یکی از آن سه ضلع رشد بیشتری دارد،‌ صندلی کج شده و تعادل به هم می­خورد. بنابراین برای پیشرفت فناوری باید توسعه فرهنگی را هم در نظر بگیریم و برای رسیدن به توسعه فرهنگی، سه جنبه توسعه اقتصادی،‌ توسعه فرهنگی،‌ سیاست فرهنگی را مدنظر قرار بدهیم. از طرف دیگر به این مورد «فرهنگ توسعه» هم گفته می­شود که هم علم مطرح است و هم اعتقادات در آن حفظ شده است.”

 وی تأکید کرد: “برای رسیدن به فرهنگ توسعه عوامل متعددی نقش دارند ولی نقش رسانه­های همگانی خیلی مهم­تر است.”

دکتر مرادی در ادامه اظهار داشت: “در جوامع با دو نوع فرهنگ سر و کار داریم که یکی فرهنگ سنتی (کلاسیک) است و دیگری فرهنگ رسانه­‌های توده‌ای که رادیو و عمدتا تلویزیون است. فرهنگ سنتی، برآمده از نظام آموزش و پرورش است که فرهنگی متجانس،‌ یکپارچه و اجزاء مرتبط با هم را تشکیل می­دهند که از دوران پیش دبستان شروع شده و تا آخرین سال دانشگاه ادامه می­یابد. این فرهنگ، فرهنگ فرهیختگان جامعه را تشکیل می­دهد. اما در فرهنگ رسانه­های توده­ای،‌ تلویزیون، فرهنگ نامتجانس، موزائیکی و بی­ارتباط با هم را شامل می­شود که ناهماهنگی در محتوای برنامه­ها، باعث ایجاد این فرهنگ توده است که عمر کوتاهی دارد و همواره در حال جابجایی است.”

 نائب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران،با اشاره به چرخه مدیریت راهبردی آبراهام میلز گفت:” در مدیریت راهبردی، رسانه­های جمعی منبع تغذیه­ای لازم دارند که کتابخانه­ها و مراکز آرشیوی هستند. پاره ای از اطلاعات موجود در کتابخانه­ها و مراکز آرشیوی از یاد می­روند و پاره­ای دیگر توسط خلاقان علم و فرهنگ و فناوری کاربردی می­شوند و در جامعه مورد بحث و نظرخواهی قرار می­گیرند و حاصل آنها به ­صورت مقاله،‌ جزوه و یا کتابهای کم تیراژ و فیلم و صوت منتشر می شوند و در قدم بعدی انتشار گسترده­تر رخ می دهد و بعد در حافظه جامعه مثل کتابخانه و … نمایان می شود و این چرخه همچنان ادامه دارد. میلز می­گوید بدون شک این چرخه همواره در حال حرکت است و جامعه هر چقدر صنعتی­تر و پیشرفته­تر باشد، ‌سرعت چرخه در آن بیشتر است. “

 دکتر مرادی در مورد این نکته که چرا در نقشه جامع علمی کشور، مسائل فرهنگی و جایگاه کتابخانه و کتابداری نیامده است، با قاطعیت اعلام کرد: “این مسأله از بی­دقتی آنها بوده است. توسعه فرهنگی، توازن و تعادل فرهنگی هم دلیل آن است. زمانی می­توان از فرهنگ صحبت کرد که تکنولوژی تبدیل به فرهنگ شده باشد و در اینجا نقش کتابخانه واضح است. “

 دکتر نورالله مردادی یادآورشد: “در نقشه جامع علمی کشور بندی وجود دارد که در آن ستاد راهبردی نقشه موظف شده­اند تا در فواصل زمانی معین به اسناد و مدارک توجه کند.”

 وی در پایان تصریح کرد: “این بند این فرصت را به کتابخانه ملی می­دهد که رسالت خود را با پشتوانه ملی که به همراه دارد،‌ پیشقدم شده و راجع به توسعه فرهنگی و شناخت مسائل فرهنگی پژوهش­هایی انجام دهد تا به­عنوان پیوست در نقشه جامع علمی کشور نمود یابد. “

 نشست «جایگاه کتابداری و اطلاع رسانی در نقشه جامع علمی کشور» در ساعت 12 پایان یافت.

آخرین اخبار