در ابتدا دکتر درخوش با بیان اینکه تحولات سبب تغییر دیدگاه شده است، سخن خود را آغاز کرد. در دیدگاه سنتی کتابخانهها، به گردآوری منابع میپرداختند و اکنون به پردازش اطلاعات و مدیریت دانش پرداخته میشود. در دیدگاه سنتی کتابدارانی بودند که به گردآوری، سازماندهی و ارایه منابع برای مخاطبانش میپرداختند. در عین حال با ورود فناوری، ابزارهای گردآوری، پردازش، ذخیره و بازیابی تغییر میکند و مخاطبان آنها دیگر افرادی نیستند که صرفا وارد کتابخانه شده بلکه با یک سری کاربران مواجه هستند که لزوما حتی عضو کتابخانهها هم نیستند و به عنوان پژوهشگر به سراغ کتابخانه ها میآیند تا از اطلاعات پردازش شده استفاده کنند.
در کتابخانههای دانشگاهی اولین گام تعیین خطمشی است. این را باید در نظر بگیریم که در کتابخانههای دانشگاهی دو رکن اصلی در نظر گرفته میشود که هم شامل پژوهش است و هم آموزش. اما در اینجا ما فقط باید به بعد پژوهش پردازیم. هدفی که در نظر گرفته میشود با توجه به تحولاتی که اتفاق افتاده در خط مشی کتابخانههای دانشگاهی لحاظ شود. جامعه مخاطبی که به عنوان پژوهشگر به کتابخانهها می آیند صرفا اعضای هئیت علمی و دانشجویان نیستند بنابراین باید دایره دید خود را گسترش دهند و به تبع آن انواع منابع مختلف را برای کتابخانهها در نظر گرفته میشود. نحوه تهیه منابع در کتابخانههای دانشگاهی مبتنی بر نیاز سنجی باشد. سازماندهی دانش به نوعی باشد بتوانند منابع را در اختیار افراد قرار دهند.
در کتابخانههای دانشگاهی یک مسئله ای وجود دارد و آن این است که چطور با رعایت حق مولف میتوانیم منابع را در اختیار افراد قرار دهیم؟ اکنون بیشتر کتابخانهها به سمت دیجیتالی شدن رفتند و در این زمینه ما با چالشهایی مواجه هستیم. در این صورت دسترسی افراد به منابع به نوعی دسترسی به منابع تسهیل یافته است.
ایشان به بیان انواع منابع اطلاعاتی در کتابخانهها پرداختند و بیان کردند متدوال ترین منابع کتاب، نشریه هست و نوعی دیگر از منابع کتابخانهای منابع کنسرسیومی هست، کمک می کند منابع مورد نیاز برای پژوهشگران فراهم کنیم. علاوه بر این موارد منابع خاکستری نوعی دیگر از منابع هستند که اقبالی به این نوع منابع وجود ندارد و باید سعی کنیم این نوع منابع را در دسترس افراد قرار دهیم.
در کتابخانههای دانشگاهی نگاه به کتابخانههای دیجیتال، اسکن منابع است و در صورتی که اینگونه نیست.
مبحث بعدی دسترسی به محتوا هست هنر کتابدار این است که باعث میشود منابع در دسترس افراد قرار گیرد، یکی از مسایل در این زمینه سازماندهی دانش است، در کتابخانههای ایران تمام تصمیمات در به انتخاب نرم افزار منتج میشود و این یک چالش بزرگ شده است به هر حال تمام کتابخانهها به دنبال این هستند که چه نرم افزاری انتخاب شود و چگونه اطلاعات به دست کاربر برسد و در نهایت پژوهشگران چگونه میتوانند به محتوا دسترسی داشته باشند و بنده میخواهم بگویم این سازماندهی دانش زمانی اتفاق میافتد که بستر ارایه دانش را داشته باشم و همه این مواردی که عرض کردم زمانی میتوانیم استفاده کنیم که بستر فناوری برای کتابخانههای دانشگاهی فراهم شود که بنده فکر میکنم راه خیلی باقی مانده است ما اگر خود را به جای پژوهشگر بگذاریم و نیاز او را بدانیم شاید در روش سازماندهی به ما کمک کند و لزوما ما زمانی سازماندهی خوب داریم که به بازیابی خوبی منتج شود. نظام ذخیره و بازیابی در کتابخانه دانشگاهی دچار یک چالش است عملا آنچه میخواهیم انجام دهیم امکانش آن طور که در نرم افزارها میخواهیم وجود ندارد. الان جستجوهای کاربران بسیار عمیق است و بد نیست روسای دانشگاهها باید به این موارد فکر کنند و در عین حال کتابداران دانشگاهی رسالت این را دارند که پیوند بین کتابخانهها و افرادی که دارند نرم افزارها را طراحی میکنند ایجاد کنند چون در هر جای دنیا که این کار را انجام میدهند ترکیبی از کمیتههای مختلف با تخصصهای مختلف وجود دارد که فکر میکنم نتیجه خیلی خوبی داشته باشد.
در بحث فناوری اطلاعات، امکان ارتباط از راه دور الان بسیار مهم است که فقط به این فکر نکنیم که یک درخواست میآید یک منبع در اختیار فرد قرار دهیم و کار را تمام شده بدانیم به نوعی کتابخانههای دانشگاهی برای هر جستجوی که انجام میدهند به عنوان یک پژوهش نگاه کنند و کتابدار باید به عنوان یک پژوهشگر وارد عمل شود. بحث جلسات مجازی که در دنیا بسیار رواج دارد در زمان شیوع ویروس کرونا بسیار پررنگ شد و ما میتوانیم از این جلسات به عنوان یک جلسه مشاوره اطلاعاتی استفاده کنیم. نقش کتابداران دانشگاهی نسبت به قبل متفاوت شده است ما در مقابل کتابداران سنتی، کتابداران فراداده ای (عنوانی که دکتر درخوش قرار داده اند) داریم که در خارج از ایران برای این عنوان شرح وظیفه ای داریم. کتابداران فرادادهای نقش بسیار مهمی در کتابخانهها دارند زیرا بخشی از کار آنها به سازماندهی برمیگردد و در عین حال میتوانند به پژوهشگران خود در امر پژوهش کمک کنند. در ایران کتابداران مرجع نقش مهمی در امر پژوهش دارند و میتوانند به پژوهشگران کمک بسیاری کنند. خدمات اشاعه اطلاعات گزینشی را از قدیم ما در کتابخانهها داشتیم و این هم میتواند به ما کمک کند.
دکتر افشار به بیان چالشهای موجود در این زمینه پرداختند و از دکتر درخوش خواستند در این زمینه توضیحاتی را بیان کنند و دکتر درخوش در این زمینه بیان کردند اولین عامل بودجه است بسیار عامل محدود کننده است و کتابخانهها باید توانایی داشته باشند که بودجه را جذب کنند. ساختار سلسله مراتبی ادارات عامل بعدی هست که در امر بودجه باید در نظر گرفته شود و بتوان رضایت افراد بالادستی را هم در جهت جذب بودجه به دست آورد.
در ادامه جلسه دکتر آبام به بیان خدمات دادههای پژوهشی پرداختند. در ابتدای جلسه به بیان تعریف دادههای پژوهشی پرداختند و این که ما به چه چیزی داده های پژوهشی میگوییم و چه مختصاتی دارند. هدف از ارایه این بخش بیان خدمات دادههای پژوهش و پیوند آن با کتابخانهها است. در ادامه بحث به بیان خدمات دادههای پژوهشی و تاریخچه ایجاد آن پرداختند و در نهایت نقش کتابداران در ارایه دادههای پژوهشی بررسی شد.
دادههای پژوهش دادههایی هستند که در حین پژوهش خلق میشوند. تقسیمبندیهای مختلفی برای آنها شده است که دکتر آبام به بیان انواع دادههای پژوهشی با جزییات پرداختند. ایجاد و دسترسی دادهها در چرخهای به نام چرخه حیات دادهها انجام میشود که در چرخه حیات دادههای پژوهشی فاصله بین تولید داده تا استفاده مجدد مورد بررسی قرار می گیرد و این کار پژوهشگران نیست آنها فقط دادهها را تولید میکنند و این عمل باید توسط خدمات دادههای پژوهشی انجام شود. فردی به نام تروپله که در خدمات دادههای پژوهشی بسیار فعالیت کرده است وی خدمات دادههای پژوهشی را به دو دسته تقسیم میکند یکی خدمات دادههای پژوهشی مشاورهای یا اطلاعاتی و دیگری خدمات دادههای پژوهشی فنی است. خدمات دادههای مشاورهای همان خدمات بخش مرجع در کتابخانهها هست.
شروع خدمات دادههای پژوهش در سال 1999 توسط دفتر مدیریت بودجه آمریکا در بخشنامهای که به موسسات زیربط خود منتشر کرد، اعلام داشت داههای حاصل از پژوهش خود را به در اختیار عام قرار دهند و همه بتوانند از آن استفاده کنند و در سال 2000 به طور جدی در کشورهای آمریکا، انگلیس گامهای اولیه را در این زمینه برداشتند و در سالهای بعدی سعی شد دادههای حاصل از پژوهش در اختیار عموم قرار بگیرد و استفاده از آن گسترش یابد.
در ایران دو پژوهش در این زمینه توسط آقای وزیری و همکارانش و دیگری توسط آقای مجیدی و همکارانش انجام شده است. در این پژوهش اسناد بالادستی مورد بررسی قرار گرفته که مشخص شود یا به خدمات دادههای پژوهشی پرداخته شده یا خیر؟ نتیجه آن به این صورت بود که در ایران برنامهای برای خدمات دادههای پژوهشی تدارکی دیده نشده است.
در دانشگاه به علت این که بیشترین پژوهش انجام میشود بنابراین این انتظار می رود که دانشگاه سریعتر وارد این بحث شوند. به طور سنتی کتابخانهها بسیار در این زمینه پیش قدم هستند. کتابخانهها در دسترسی به اطلاعات، خدمات گزینشی اطلاعات، حفظ و محرمانگی اطلاعات، مالکیت فکری میتواند کمک کنند.
از مهمترین مزایای استفاده از خدمات دادههای پژوهش میتوان به پاسخگویی مناسب به مطالبات دانشگاه توسط کتابخانه، اختصاص امتیاز علمی به کتابخانه، کمک به ارتقا مجموعه کتابخانه، ایجاد فرصت مناسب برای کتابخانه که با اعضای پژوهشگر ارتباط برقرار شود، اشاره کرد.
در پایان،ّ دکتر افشار به ضعف نظام آموزشی پرداختند و بیان کردند افزایش تعداد نشریات و در پی آن افزایش شمار مقالات موجب ضعف نظام آموزشی است که باید اصلاح شود.
گزارشگر: راضیه حیدری بابارود