در نخستین جلسه کمیته بازاریابی نهمین دوره هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران که در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۴ با حضور اعضاء به صورت آنلاین برگزار شد، مهمترین محورها و راهبردهای توسعهای در زمینه بازاریابی، تعاملات بین نهادی و نوآوری در خدمات و مدلهای کسبوکار کتابخانهای مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه بر ضرورت جذب فعال کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی و شهرداریها تأکید شد تا انگیزه و تعلق بیشتر، فراتر از دریافت صرف گواهی حضور، در میان اعضاء شکل گیرد. ارتقای برند انجمن و کنگره نیز از طریق مکاتبات هدفمند با نهادهای حامی جزء اولویتهای کمیته تعیین شد.
اعضای کمیته درباره چارچوبهای همکاری انجمن با نهادها، به ویژه با توجه به تفاهمنامههای موجود با سازمانهایی نظیر مکتا، تبادل نظر کردند. همچنین بر شکلگیری تعامل مؤثر با پلتفرمهای کتاب و رسانه، طراحی استراتژیهای دقیق برای شناسایی کانالهای ارتباطی و تعریف پکیجهای معنوی و مادی برای حمایت دو سویه تأکید شد.
یک محور مهم دیگر، تببین فرصتهای درآمدزایی انجمن و همچنین انواع کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عنوان شد. در این راستا، کمیته مصمم است از ظرفیت دانشجویان و جوانان با انگیزه برای توسعه مدلهای خدماتی و طرحهای خلاقانه در خدمات دانشبنیان بهره گیرد.
جذب و حفظ مخاطب، تدوین استانداردهای جذب و ارائه محتوا، حمایت از ایدهها و پروژههای پژوهشی، و تداوم همکاری با کمیته انتشارات و روابطعمومی و غیره، از جمله برنامههای محوری کمیته خواهد بود.
تلاش برای افزایش تعامل با رسانههایی چون آپارات به منظور درآمدزایی و توسعه آموزشهای ویدیویی، و گسترش تبلیغات دیجیتال با حضور متخصصان بازاریابی دیجیتال از دیگر مصوبات این نشست بود.
در پایان، اعضاء مأموریت یافتند، فهرست نهادها و رسانههای هدف پیشنهادی خود را به منظور تعریف مزایا و منافع همکاریهای پیشنهادی را جمعآوری و ارائه کنند. همچنین پیشنهادات خود درباره موضوعات بازاریابی و نوآوری در کسبوکارهای مجازی حوزه علم اطلاعات و عدالت اطلاعاتی و محورهای فراخوان کنگره نهم را طرح نمایند تا برای برنامهریزیهای آتی کمیته مورد استفاده قرار گیرد. برگزاری جلسات منظم کمیته نیز تصویب شد تا روند پیشرفت کمیته سرعت گیرد و اهداف راهبردی تحقق یابد.










