انجمن کتابداری در ارزیابی گروه‌های کتابداری و تعیین سطح کتابداران حرفه‌ای مشارکت می‌کند

 

لیزنا: با سلام خدمت شما جناب آقای دکتر رضایی و تشکر از اینکه به ما وقت مصاحبه داده اید. ما خبرهایی درباره تشکیل کمیته نظارت و ارزشیابی در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران  شنیدیم که ابتدا به شما و جامعه کتابداری ایران تبریک می گوئیم و خواهش می کنیم که خودتان راجع به این کمیته توضیحاتی ارائه دهید. چون این کمیته جدیدی است و احتمالا کتابداران خیلی از آن مطلع نیستند.

دکتر رضایی: سلام عرض می کنم. تشکر می کنم از شما همکار محترم. ضرورت تشکیل کمیته ارزیابی انجمن از آنجا ناشی می شود که ماهیت وجودی انجمن های علمی این است که نظارت کنند بر فعالیت های یک حوزه علمی، رشد آن حوزه علمی و مسائلی که متخصصین آن حوزه علمی با آن درگیر هستند. انجمن های علمی در دنیا در واقع آن نهادی هستند که ارزشگذاری می کنند بر فعالیت های انتشاراتی در آن حوزه، فعالیت های گروه های آموزشی در آن حوزه، تأئید متخصصان آن حوزه که این قضیه در کشور ما هنوز پررنگ نشده. ما برای اینکه قدم مثبتی برداریم در جهت نقش آفرینی واقعی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، این موضوع را در جلسات هیأت مدیره انجمن مطرح کردیم و اعضای هیأت مدیره متفق القول بودند که این کمیته هر چه سریعتر تشکیل بشود که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

لیزنا: آقای دکتر راجع به اعضا و مسئول این کمیته لطفا توضیحاتی بفرمائید.

دکتر رضایی: بله در همان جلسه ای که در واقع چنین توافقی را کردیم آقای دکتر فریبرز خسروی که از اعضای موسس انجمن بودند و تأسیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی بعد از انقلاب با حضور فعال ایشان اتفاق افتاد؛ به علاوه ایشان هم در هیأت موسس و هم در هیأت رئیسه دوره های مختلف حضور فعال داشتند از ایشان خواهش کردیم که مسئولیت این کمیته را به عهده بگیرند و بعد هم اعضایی که پیشنهاد شد در این کمیته حضور داشته باشند ایشان، خود بنده و آقای دکتر فتاحی که در دو دوره رئیس انجمن بودند، آقای دکتر فرج پهلو، استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران و رئیس انجمن کتابداری شاخه خوزستان، و آقای دکتر علیپور حافظی که هم  عضو هیأت رئیسه انجمن هستند و هم معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و جناب آقای عمرانی که باز از همکاران فعال انجمن از روز اول هستند.

فکر کردیم که با توجه به اینکه قرار است این کمیته ارزش‌گذاری کند باید افرادی باشند که از این حوزه شناخت کافی داشته باشند و انشاءالله بتوانند مواردی که تأئید می کنند یا ارزشگذاری می کنند مقبولیت عام در جامعه کتابداری و اطلاع رسانی داشته باشد.

لیزنا:  در مورد کلیات کمیته و اهدافش گفتید. موضوعی که کمیسیون انجمن های علمی برای کل انجمن ها اعلام کرده بود که در واقع به نوعی مسئولیت ارزشیابی گروههای آموزشی را به آنها پیشنهاد کرده بود آیا این پیشنهاد به انجمن کتابداری هم شده است؟ و اصلا قدمی برای آن برداشته شده یا برداشته خواهد شد؟ یا گروه آموزشی وجود دارد که خودش داوطلب باشد که انجمن بخواهد ارزشیابی اش کند؟

دکتر رضایی: موضوع ارزشیابی گروههای آموزشی قطعا در چارچوب فعالیت های انجمن های علمی با آن تعریف و نقشی که در سطح دنیا برای انجمن های علمی قائل هستند در آن تعریف می گنجد اما شخصا فکر می کنم که در کنار خواست کمیسیون انجمن های علمی کشور که گروهها این کار را کنند باید زمینه های این کار هم فراهم شود. منظورم این است که این زمینه ها بخشی اش کمیسیون هست؛ بخشی از آنها خود وزارت علوم در آن حوزه ی معاونت آموزشی وزارت علوم هست؛ و دانشگاهها. دانشگاههایی هستند که باید از این قضیه استقبال کنند و به عنوان مثال ما الآن بحثی را داریم به عنوان ارزیابی درونی گروههای آموزشی. که این کار در سالهای گذشته از طریق وزارت علوم، از طریق موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وابسته به وزارت علوم انجام شده؛ طرح هایی به دانشگاههای مختلف اعلام شده و خیلی از دانشگاهها و گروهها این کار را انجام دادند،

خوشبختانه پیشنهادی از یکی از دانشگاههای معتبر و دانشگاه مادر به انجمن رسیده که مایل هستند که ارزیابی درونی گروه کتابداری و اطلاع رسانی آن دانشگاه از طریق مشارکت با انجام باشد. این یک زمینه ی خیلی خوب هست و این جایگاه انجمن را می تواند تقویت کند. ما باید فعالیت خودمان را بکنیم؛ ان شاءالله اگر این کار شروع شد بتوانیم با مشارکت افراد و صاحبنظران مختلف به عنوان تیم حامی انجمن، این کار را انجام بدهیم؛ اگر کار را خوب انجام بدهیم قطعا استقبال می کنند و این نمونه کارها، مطمئن هستم که وزارت علوم و معاونت آموزشی را تشویق خواهد کرد که این خواسته کمیسیون انجمن های علمی کشور برای مشارکت انجمن ها  در ارزیابی گروههای آموزشی را جدی بگیرند و حمایت کنند و داوطلب این قضیه باشند.

لیزنا: خیلی متشکر. به عنوان آخرین سوال: ما در مصاحبه ای که با دبیر کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم وتحقیقات داشتیم متوجه شدیم که مسأله نظارت بر خود کتابداران، آن چیزی که در مصاحبه شان گفته بودند که ظاهرا  پیوست استاندارد کتابخانه های دانشگاهی است و آزمونی  ظاهرا شکل خواهد گرفت با نام آزمون «درجه عالی حرفه ای» و انجمن این را پذیرفته که برگزار کننده این آزمون باشد و در این رابطه با کمیسیون همکاری کند در این مورد هم اگر شما توضیحی بفرمائید ما ممنون می شویم.

دکتر رضایی: ببینید باز برگزاری آزمون ها از جمله مواردی است که چارچوب علمی و استاندارد بودن و میزان بودنش را یا انجمن می تواند تأئید کند یا خودش برگزار کننده این آزمونها باشد. ما در گذشته هم جدای این پیشنهاد اخیری که آمده وقتی که شاهد برگزاری یک آزمون پر از اشتباه به عنوان آزمون دکتری در این کشور برگزار شد، اعتراض خودمان را به وزارت علوم و به وزیر محترم علوم اعلام کردیم و خوشبختانه ایشان هم ارجاع دادند به کمیته کتابداری و اطلاع رسانی شورای برنامه ریزی وزارت علوم و در آنجا بحث شد و پاسخی تهیه شد و نظری اعلام شد. این نشان می دهد که انجمن می تواند در این فعالیت هم نقش آفرین باشد، موثر باشد و ما از این قضیه استقبال کردیم و استقبال می کنیم که در برگزاری آزمونها مشارکت کنیم و استانداردسازی این آزمون هم یک زمینه خوبی هست برای اینکه قطعا در سازمان های مختلف، نهادهای مختلف وقتی که صحبت از استخدام کتابدار هست آنجایی که قرار است سنجیده بشود پایه ی علمی این افراد، انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار کننده یا مشارکت کننده در این نوع آزمونها باشد.

لیزنا: خیلی ممنون از وقتی که به ما اختصاص دادید.

 

آخرین اخبار