وی در مقدمه سخنان خود بیان کرد: ما کتابداران در زمینه بازیابی اطلاعات یک بدهی بزرگ به کاربران داریم، زیرا اطلاعات موجود در متون ارزشمند فارسی سرمایهای است که از نگاه علاقهمندان پنهان مانده است و امکان بازنمون آنها را تاکنون فراهم نکردهایم. همین فکر بود که سبب شد به سراغ یکی از ارزشمندترین آثار گذشته بروم. فکر بازنمون دیوان حافظ با هدف کسب درک کلی از آن را با زنده یاد، دکتر عباس حری در میان گذاشتم که مورد استقبال ایشان قرار گرفت. قصد من نمایهسازی صرف نبود بلکه به برقراری ارتباط میان اطلاعات موجود در آنها فکر میکردم. پس از مطالعه و صحبت با متخصصان، به شبکه معنایی رسیدم. هستیشناسیها و شبکههای معنایی مفهوم و ابزاری کارآمد در بازنمون دانش هستند که بهطور گسترده در حوزة هوش مصنوعی مورد استفاده قرار میگیرند و اطلاعات را در قالب گراف مفهومی ارائه میکنند.
هستیشناسی یا شبکه معنایی
عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: برخی متخصصان این حوزه میان شبکههای معنایی و هستیشناسیها تمایز قائل شدهاند. از جمله وجود قاعدهمندی در هستیشناسی و نبود آن را در شبکۀ معنایی از تفاوتهای اولیه میان آنها دانستهاند[1]میچلر و دیگران[2](2012) بهه وجود رابطه در شبکۀ معنایی و نبود آن در هستیشناسی اشاره کرده و در مقاله جدیدترشان در 2015 هستیشناسی را نوعی از شبکههایی معنایی ذکر کردهاند. در حالی که دیگران، شبکههای معنایی را نمونه یک هستیشناسی[3]و قالبهای آن [4]معرفی کردهاند.
شبکه معنایی نمادی گرافیکی برای نمایش دانش در قالب گرهو کمانهای بههمپیوسته است و ساختار هر شبکه معنایی را موجودیتها یا اشیای اطلاعاتی، رابطههای میان این موجودیتها و وزنی که به هر موجودیت تعلق میگیرد تشکیل میدهد.
سیر و کاربردهای شبکههای معنایی
نوذری به قدیمیترین شبکه معنایی اشاره نمود و گفت: قدیمیترین شبکۀ معنایی، ترسیمی از طبقهبندی ارسطو (قرن 3 ق.م) است. سکاتو [5] (1961) انواع رابطههای مفهومی برای نظامهای ترجمۀ ماشینی را معرفی کرد. ماسترمان [6] نخستین کسی بود که گراف مفهومی خود را شبکه معنایی نامید.کوئیلیان (1966) در حوزه واژگان کار کرد. پژوهشهای مربوط به تشکیل شبکههای معنایی در این حوزه فراوان است. تشکیل شبکه معنایی با هدف تسهیل تفسیر قرآن نیز در ایران قابل توجه هستند. تسهيل بازيابي اطلاعات از مهمترین كاربردهای شبكههای معنايي است که تاکنون بیشتر در زمینه بازنمون اطلاعات سازمانی و اطلاعات پزشکی صورت گرفته است.
وی در ادامه با ارائه تصاویر نمونههایی از شبکههای معنایی، به تبیین ساختار و انواع این ابزار پرداخت و انواع گره اصلی، انواع رابطهها و مصداقهای آنها را در شبکههای مختلف توصیف کرد.
چرا حافظ
نوذری سبب انتخاب حافظ را جهان فکری او ذکر کرد؛ در میان حافظ شناسان و حافظ پژوهان دو نگاه به این جهان فکر وجود دارد: گسستگی و انسجام. دلیل دیگر بسیاری منابع، در باره دیوان حافظ است که با گذشت اندک زمانی از سرودن آن، نگارش دربارۀ آن آغاز شد و هنوز هم پس از گذشت بیش از شش قرن ادامه دارد و به قول خودش و با تأکید خرمشاهی: “همه در میدان حافظ شناسی گوی توفیق و کرامت در میان افکندهاند”. دلیل سوم، کثرت معانی در شعر حافظ است، چهارمین دلیل، پیدایی و پنهانی شعر حافظ است که علاوه بر ظاهر، معانی بسیاری در لایه زیرین دارد. آخرین دلیل وجود طیف مخاطبان شعر حافظ است که با نیازها و علاقهمندیهای مختلف به سراغ حافظ میآیند.
چگونکی کار
بخش دیگری از سخنرانی وی به شیوه انجام پژوهش اختصاص داشت. نخست پربسامدترین تفاسیر شعر حافظ بر اساس پژوهشی استنادی تعیین شد و شش تفسیر برای استخراح معنای ابیات از این طریق انتخاب شد: شرح حافظ نامه (2ج)، از بهاالدین خرمشاهی، شرح عرفانی غزلهای حافظ (4ج) از عبدالرحمن ختمی لاهوری؛ شرح سودی بر حافظ (4ج)؛ شرح غزلهای حافظ از حسینعلی هروی (4 ج)؛ غزلیات حافظ از بهروز ثروتیان (4 جلد)؛ و درس حافظ از محمد استعلامی (2 ج). جامعه پژوهش نیز 250 غزلی شد که در حافظ نامه (پربسامد ترین شرح) آمده بود. پس از استخراج معانی هر بیت از این 250 غزل در هر شش تفسیرو بر اساس وجود حداقل دو اشتراک، معنا انتخاب میشد؛ در نهایت بین 1 تا 3 معنی به هر بیت تعلق گرفت. برای بالا بردن روایی کار، کلیدواژههای بهدست آمده، با دو منبع دیگر که حافظ را موضوعی کرده بودند، تطبیق داده میشد: حافظ پریشان از علی اکبر رزاز و آب طربناک از یحیی یثربی.
حاصل، 3191 معنی (شامل 2185 پنهان و 1006 پیدا)و تشکیل 8 مفهوم اصلی، 27 مقوله، 26 زیرمقوله و 358 واحد بود. مفاهیم اصلی به ترتیب عاشقانهها، عارفانهها، اخلاقیات و نکتهها، رند و زاهد و ریا، باده، تلمیحات، شعر حافظ، و تقدیر بود.
دو شبکه براساس معانی پیدا و پنهان ترسیم شد و واژه “رند” گره اصلی و مرکز این شبکه قرار گرفت. نوذری برخی دلایل انتخاب این واژه را قابل درک شدن رابطهها با استفاده از هویتی انسانی، استفاده چشمگیر این واژه در عنوان کتاب و مقالههای مرتبط؛ و بسامد قابل توجه این واژه در شعر حافظ نسبت به واژههای دیگر (بین 80 تا 100 بار) بیان کرد. وی نمونهای را برای تبیین بازیابی در این شبکه بیان کرد و در باره 21 رابطه شکل یافته، در این شبکه توضیحاتی داد.
در پایان نوذری اذعان کرد، برای تشکیل شبکه معنایی شعر حافظ، از دو نرمافزار،excel وVisioMicrosoft، استفاده کردم و کار انجام شده بیشتر، پیشنهاد یک مدل است. اما بسیار معتقدم، برای انجام دقیق و کاربردی شدن آن، این طرح، نیازمند همکاری سه گروه است: متخصصان حوزه رشته ما، متخصصان نرمافزار و حافظ پژوهان. بر این اساس، برای رسیدن به مقصود، حمایت و پشتیبانی نهادی فرهنگی مرتبط و قدرتمند مانند بنیاد حافظ شناسی، فرهنگستانها و جز آن را میطلبد.
گفتنی است، نشست بعدی ژورنال کلاب به «رویکردهای پژوهشی در حوزه کتابخانه دیجیتال» اختصاص خواهد داشت که زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
[1]. Salem & Alfonse (2008)
[2]. Michelberger, et.2012
[3]. Cheon & Neoh (2008)
[4]. ولینژادی و دیگران (1389)
[5]. Ceccato
[6]. Masterman
در حالی که دیگران، شبکههای معنایی را نمونه یک هستیشناسی[1] و از قالبهای آن[2] معرفی کردهاند.
[1]. Cheon & Neoh (2008)
[2]. ولینژادی و دیگران (1389)