از ثابت ماندن حق عضویت های وابسته و دانشجوئی تا فراخوان جوایز ملی (اخبار نشست‌های 45 و 46هیئت مدیره انجمن)

 

حق عضویت‌های وابسته و دانشجوئی انجمن بدون تغییر ماند!

(مشروح آنچه در جلسه چهل و پنجم انجمن گذشت)

نشست چهل و پنجم دوره ششم هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در روز دوشنبه اول مردادماه 1397 در دفتر انجمن برگزار شد. مهم‌ترین موارد طرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

* آقای دکتر خسروی نامه آقای دکتر جلالی دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم مبنی بر درخواست برای معرفی دو نماینده از انجمن برای شرکت در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کردند. پس از بحث و بررسی، آقایان دکتر رضا رجبعلی بگلو و دکتر محمد زره‌ساز برای عضویت در «کمیسیون‌ صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «کمیسیون فرهنگ و تمدن» انتخاب شدند.

* آقای فرامرز مسعودی مسئول کمیته برنامه‌ریزی و بهبود مستمر انجمن، روش اجرایی پیشنهادی برای تهیه و تصویب نظام‌نامه، روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های انجمن را تشریح کرد. وی عنوان داشت که فرم‌ها برای همکاران از پیش ایمیل شده بود و این کار با همکاری خانم دکتر میترا صمیعی رئیس کارگروه استاندارد انجمن صورت پذیرفته است. در ادامه آقایان دکتر بگلو، دکتر حاجی زین‌العابدینی، انتهایی، دکتر خسروی و سرکار خانم خراسانچی نکاتی را یادآور شدند. از جمله نکات طرح شده می‌توان به ضرورت طراحی یک نظام با استفاده از نرم‌افزار شیرپوینت، مخالفت با اتصال نظام انجمن به نظام شیرپوینت کتابخانه ملی و ضرورت تهیه نرم‌افزار مناسب از بخش خصوصی اشاره کرد.

* آقای فرامرز مسعودی خواستار تعیین اهداف و برنامه‌های کمیته‌ها و تصویب آنها شد. ایشان عنوان کردند که در فروردین ماه ایمیلی زده‌اند اما تنها دو کمیته پاسخ داده‌اند مسئولین کمیته‌ها لطف کنند تا دو هفته آینده، اهداف و برنامه‌های کمیته‌های خود را از اول فرودین تا آبان بفرستند.

* خانم سعیده یوسفی مسئول دفتر انجمن خواستار تعیین حق عضویت انجمن در سال 1397 شد. وی عنوان کرد که حق عضویت‌های دانشجویی، وابسته و پیوسته در سال 1396 به ترتیب 30، 50 و 70 هزار تومان بوده است. آقایان دکتر خسروی، مسعودی، دکتر حاجی زین‌العابدینی، دکتر زره‌ساز و سرکار خانم خراسانچی نکاتی را در مورد مسئله عضویت و راه‌ حل‌های موجود ارائه کردند. آقای دکتر خسروی خواستار حذف یا ثابت ماندن حق عضویت شد و تقاضا کرد اعضای انجمن با پرداخت حق عضویت، به صورت رایگان در کنگره ثبت‌نام کنند. آقای مسعودی به مشکلات این کار در برنامه‌ریزی‌ها اشاره کرد و عنوان کرد که در حال حاضر پایگاه عضویت و پایگاه ثبت‌نام‌کنندگان کنگره به صورت مجزا هستند. آقای دکتر زره‌ساز و دکتر حاجی زین‌العابدینی با حذف حق عضویت مخالفت کردند و ضرورت فعالیت‌های نهادهای مدنی و مشارکتی را تکیه بر کمک اعضاء و مشارکت مادی و معنوی آنها دانستند. دکتر حاجی زین‌العابدینی خواستار ارائه تعریف دقیقی از مزایای عضویت در انجمن شد. خانم خراسانچی ضمن بیان اینکه مزایای عضویت در انجمن در کمیته روابط عمومی تعریف شده است، پیشنهاد استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط برای حل مشکل عضویت را ارائه داد که با استقبال حضار مواجه شد. در نهایت تصویب شد که حق عضویت‌های وابسته و دانشجوئی در سال 1397 بدون تغییر بماند و حق عضویت پیوسته صد هزار تومان تعیین شد.

* آقای فرامرز مسعودی گزارشی از حضور خود در مجمع انتخاباتی شورای انجمن‌های علمی وزارت علوم ارائه داد. ایشان کیفیت برگزاری این مجمع را بسیار خوب ارزیابی کرد و عنوان کرد که تجربه‌های خوبی را به منظور استفاده در برگزاری مجمع‌های انجمن به دست آورده است. ایشان همچنین به انتشار و رونمایی دو کتاب «پیشکسوتان انجمن‌های علمی ایران» و «نیم قرن تلاش انجمن‌های علمی» در این مراسم اشاره کرد و عنوان داشت که در کتاب نخست چهار نفر از پیشکسوتان انجمن (دکتر افشار، دکتر فدائی، شمسبد و مسعودی) معرفی شده‌اند. از بقیه پیشکسوتان هم تقاضا شده بود اطلاعاتشان را در اختیار قرار دهند که متأسفانه همکاری نکردند. در کتاب دوم نیز بخشی برای معرفی انجمن در نظر گرفته شده که اطلاعاتش را آقای مسعودی و دکتر افشار تهیه کرده‌اند.

* آقای دکتر حاجی‌زین‌العابدینی ضمن تقدیر از کارهای انجام شده در حوزه وب‌سایت انجمن، خواستار تکمیل اطلاعات کمیته‌ها، شاخه‌ها و روزآمد شدن اطلاعات سایر بخش‌ها شد. ایشان همچنین خواستار برگشت اطلاعات سابق همچون اطلاعات و پاورپوینت‌های کارگاه‌های آموزشی کمیته آموزش در دوره‌های قبل شد. آقایان مسعودی، دکتر خسروی و دکتر زره‌ساز نکاتی را در رابطه با مسئولیت‌های وب‌سایت ارائه دادند. آقای مسعودی اطلاعات وب‌سایت را به سه نوع اطلاعات ساختاری، ثابت و محتوایی تقسیم‌بندی کرد و مسئولیت این بخش‌ها را به ترتیب برعهده مدیر فنی وب‌سایت، مسئولین کمیته‌ها و کمیته روابط عمومی دانست. آقای دکتر خسروی ضمن بیان ایرادهای خود خواستار روشن شدن تکلیف وب‌سایت در یک جلسه تخصصی با حضور آقای عمرانی و خانم رضایی شد.

* آقای دکتر بگلو گزارشی از روند پیشرفت طرح تاریخ شفاهی انجمن و جلسه خود با مسئولین مرتبط در آرشیو ملی ایران را ارائه کرد.

* آقای دکتر اصنافی مسئول کمیته آموزش، مسئله برگزاری دوره‌های توانمندسازی اعضای هیئت علمی با همکاری دانشگاه‌ها را مطرح کرد. خانم دکتر صمیعی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه ضمن استقبال از این برنامه، خواستار برنامه‌ریزی این دوره‌ها به گونه‌ای شد که اعضای هیئت علمی بتوانند از امتیازهای آن نیز بهره‌مند شوند.

* خانم خراسانچی مسئول کمیته روابط عمومی شیوه‌نامه اطلاع‌رسانی کنگره و مجمع عمومی را ارائه کرد. آقای دکتر خسروی خواستار برگزاری باشکوه انتخابات دوره بعد انجمن در حاشیه چهارمین دوره کنگره و زیر نظر مستقیم هیئت مدیره فعلی شد. ایشان خواستار همکاری سرکار خانم خراسانچی و آقای مسعودی به عنوان نمایندگان هیئت مدیره برای برنامه‌ریزی انتخابات و برگزاری مجمع عمومی شدند.

این جلسه در ساعت 19 به پایان رسید.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

فراخوان سه جایزه ملی انجمن منتشر خواهد شد!

(مشروح آنچه در جلسه چهل و ششم انجمن گذشت)

نشست چهل و ششم دوره ششم هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در روز دوشنبه پانزدهم مردادماه 1397 در دفتر انجمن برگزار شد. مهم‌ترین موارد طرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

* آقای دکتر خسروی از تلاش کتابخانه ملی برای دعوت از کمیته یونی‌مارک ایفلا برای حضور در ایران در روزهای برگزاری کنگره چهارم انجمن خبر داد. ایشان خواستار انجام پیش‌بینی‌های لازم برای حضور احتمالی این گروه در مراسم افتتاحیه و پنل سازماندهی اطلاعات در روز اول کنگره شد.

*آقای انتهایی گزارشی از قیمت و کارکرد نرم‌افزار شیرپوینت به منظور مدیریت مدارک و کارکردهای انجمن ارائه داد.

* آقای دکتر محمد زره‌ساز مسئول کمیته پژوهش انجمن پیشنهادهای مطرح شده در کمیته راهبری کنگره برای جوایز ملی جدید را مطرح کرد. آقایان دکتر خسروی، دکتر رضایی شریف‌آبادی، مسعودی و دکتر بگلو نقطه نظر‌های خود را در رابطه با جوایز جدید پیشنهاد شده برای ترجمه، نشر و آموزش اعلام کردند و با این پیشنهادها مخالفت شد. مقرر شد به زودی فراخوان سه جایزه ملی پوری سلطانی، دکتر عباس حری و دکتر نورالله مرادی برای سال جاری اعلام شود.

* آقای فرامرز مسعودی با اشاره به مشکلات پدید آمده در رابطه با عضوگیری از طریق وب‌سایت انجمن و مشکلات درگاه الکترونیکی خواستار اعلام شماره کارت برای عضوگیری و ثبت‌نام در کنگره شد. آقای دکتر خسروی ضمن تأکید بر حل هر چه سریع‌تر مشکل درگاه الکترونیکی از خانم یوسفی خواست با مراجعه به بانک برای حساب انجمن، شماره کارت دریافت کند.

* آقای فرامرز مسعودی عنوان کرد که نسخه اولیه بیانیه کتابخانه عمومی ایران در کنار طرح استانداردهای کتابخانه‌های عمومی ایران در حال تدوین است. ایشان عنوان کرد که پس از تهیه نسخه اولیه، این نسخه برای اعلام نظر صاحبنظران ارسال و پس از آن برای تصویب به هیئت مدیره تقدیم خواهد شد. دکتر خسروی ضمن تشکر بابت این اقدام خواستار ملاحظه سند گلوبال ویژن ایفلا در تدوین بیانیه کتابخانه‌های عمومی شد.

* آقای دکتر بگلو خواستار استفاده از امکانات آموزشی کتابخانه ملی جهت آموزش دانشجویان داوطلب همکاری با نشریه الکترونیکی شناسه شد. آقای دکتر خسروی اعلام کردند که از طریق خانم یوسفی هماهنگ شود و مشکلی در این رابطه نیست.

این جلسه در ساعت 19 به پایان رسید.

آخرین اخبار