با یک هفته به نام کتاب یا جشنواره نمی‌توان فرهنگ کتابخوانی را ترویج داد

 همچنین در این نشست فرزاد میرشکاری از کرمان بهمراه خواهرشان و فاطمه ها (میرشکاری، جعفری، شجاعی) از کتابخانه فاطمه ها از روستای دهکهان شهرستان کهنوج  نیز به دعوت کتابخانه حسینیه ارشاد حضور پیدا کردند.

در ابتدای این نشست که از ساعت 16 آغاز شد، کلیپی از دکتر شریعتی به همراه نمایش و توضیحات کوتاهی در مورد تلاشهای کتابخانه در زمینه دیجیتالی سازی کتاب و فعالیتهای این مجموعه پخش شد.

حافظیان با سخنی از شریعتی صحبت خود را آغاز کرد: کتاب در چهار دیواری استوار سیاه و نفوذناپذیری که دچارش هستیم روزنه ایی به سوی دشت است. او گفت: در این عصر می توان اینترنت را کتاب قطوری به اندازه بی نهایت در نظر گرفت. در عصر انفجار اطلاعات، اطلاعات خوب و بد معنا پیدا می کند.

وی اضافه کرد: کتابخانه مثل بهشت است که بهشتیانی چون فاطمه ها (موسسین کتابخانه دهکهان، تاسیس 1/4/89) از آن بیرون می آیند. اما با یک هفته به نام هفته کتاب یا جشنواره نمی توان فرهنگ کتابخوانی را ترویج داد وی با اشاره به مقاله ای تحت عنوان چرا من می نویسم؟ از نویسندگان مطرح دنیا بر این مطلب تاکید کرد که چگونه می توان یک کودک را حتی با هدیه دادن یک کتاب به سرنوشتی عالی هدایت کرد.

حافظیان اظهار داشت: باتلر در1923 م گفته است کتاب افزار نامه ای است اجتماعی برای حفظ حافظه قوی و کتابخانه، دانشگاهی است اجتماعی برای تبدیل این حافظه به شعور افراد در قید حیات. وی افزود: تجربه پربارترین و با ارزشترین کلمه ای است که نمی توان معنای کاملی برای آن پیدا کرد و به قول بیل گیتس تجربه معلم سخت گیری است که اول تنبیه می کند و بعد یاد می دهد! و انتقال این تجربه متراکم از طریق کتاب امکانپذیر است. وی با اشاره به مطلبی در نگاه نو در بهار نود در باب عصر دیجیتال گفت: عصری که به پشتوانه رسانه های دیداری و شنیداری، دیدن و شنیدن را کارآمدتر از خواندن و اندیشیدن کرده است. حافظیان با اشاره به مفهوم دهکده جهانی گفت: باید در این دهکده صلح حاکم باشد تا بتوانیم نام آن را دهکده بگذاریم. همچنین با پیشرفت علم و تکنولوژی آن هم این چنین شتابان باید از امکانات آن به نفع خودمان استفاده کنیم نه اینکه در مقابل آن مرعوب شویم چراکه اینها برای آنکه گسست های ما رابه پیوند تبدیل کنند وجود دارند و نباید این اتفاقات در محیط کتابخانه رخ دهد. دنیای حقیقی چیزی فراتر از دنیای مجازی اینترنت است و باید ابتدا کودکانمان را به خواندن کتاب کاغذی و دنیای حقیقی عادت دهیم و سپس از امکانات دیگر استفاده کنیم.

حافظیان تصریح کرد: به نظر من بزرگترین مشکل در دوستی بچه ها با کتاب، سیستم آموزش و پرورش است که کتابهایی خشک و تکراری تدریس می کنند و تکالیف زیادی که برعهده آنها می گذارند و باعث می شود تا آنها به کتاب مانند شی ایی مزاحم نگاه کنند که باید تا آخر سال تحصیلی آن را تحمل کنند به همین دلیل اصرار دارم که باید در مدارس کتابخانه آموزشگاهی دایر شود تا دانش آموزان ببینند کتابهای جالبی غیر از کتابهای درسی نیز وجود دارند.

حافظیان به تاسیس مکانهایی بنام بازیکده خانواده اشاره کرد و گفت: این طرح در تهران و تبریز اجرا شد و از بازی های اروپایی الگو گرفتیم تا خانواده ها هر کدام به تنهایی بازی مخصوص به خود را انجام دهند و همه وسایل مکانیکی است تا تحرک ایجاد شود و حتی در قسمتهایی کودکان 4-5 ساله را بدون والدین اجازه ورود می دهیم تا بتوانند به تنهایی بازی کردن را تجربه کنند.

سپس حافظیان با طرح این پرسش که «چرا خواندن نهادینه نیست؟» گفت: در جایی با آقای خرمشاهی صحبت می کردیم و می گفتیم گرانی کتاب بهانه است؛ چرا که با عضویت در کتابخانه می توان از کتابها به راحتی استفاده کرد و لزومی ندارد حتما از کتابی که می خوانیم یک جلد در منزل داشته باشیم.

وی با اشاره به افرادی که با اهدا کتاب به کتابخانه خدمات بزرگی انجام دادند گفت: ما سنت زیبایی بنام وقف داریم و کتابخانه آستان قدس بر همین اساس شکل گرفت. مرحوم مشکات نیز با اهدا کتابخانه خود به دانشگاه تهران باعث تاسیس کتابخانه ای به همت ایرج افشار شد که هم اکنون کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران است.

حافظیان با شعری سخنان خود را پایان داد و در بخش پرسش و پاسخ نیز به سوالات حضار جواب داده شد.

بعد از ان اقای آستانه، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در سخنانی درباره اهدا کتاب گفت: بهتر است زمانی که شخصی می خواهد در کتابخانه ای عضو شود ابتدا خود چند جلد کتاب به آن کتابخانه اهدا کند و بدین وسیله همگی در رشد و توسعه اطلاعات با هم سهیم شویم .

در ادامه از خانم همایونی دعوت شد تا سخنانی در رابطه با کتاب و کتابخوانی کودکان ایراد کند. وی گفت: دلیل اینکه بیشتر کتابخانه های غنی در شهرهای بزرگ وجود دارند از گناه ما شهر نشینان است و باید توجه بیشتری به مناطق روستایی و محروم کشور داشته باشیم. او افزود: اولین کتابخانه روستایی كانون توسعه فرهنگی كودكان یازده سال پیش در روستای در خراسان جنوبی افتتاح شد و هم اکنون حدود 20 کتابخانه روستایی در مناطق محروم داریم همچنین با حرکتی که در کرمان با ایجاد کتابخانه فاطمه ها صورت گرفت؛ باعث شد تا این خلاقیت زایش پیدا کرده وشاهد حرکتهایی این چنینی در مناطق دیگر باشیم که جای بسی خوشحالی است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که درب بهشت کتابخانه ها بروی همه باز شود و کتاب خوب در دست افراد قرار بگیرد.

در پایان این نشست با حضور مهرناز خراسانچی، مدیر کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، خانم همایونی و کاظم حافظیان رضوی با ارائه لوح تقدیر به فرزاد میرشکاری  دهکهانی و گروه کتابخانه فاطمه ها و همچنین افرادی که در زمینه علمی با کتابخانه حسیینه ارشاد همکاری داشتند و کتابخانه خود را به این مکان اهدا کردند؛ تجلیل شد.

شایان ذکر است، این سخنرانی علمی «در عصر كتابخانه هاي مجازي : چرا بايد كتاب به كتابخانه ها اهدا كرد؟» به مناسبت هفته علم توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با همکاری انجمن ترویج علم و کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد و با شعار علم در خدمت صلح و توسعه برگزار شد.

 

آخرین اخبار