برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت کتابداری دهه 50 نشانی از کتابداری اجتماعی است

مراسم «رونمایی از اسناد اهدایی استاد نوش‌آفرین انصاری به انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران» با حضور ایشان، دکتر نورالله مرادی و جمع کثیری از استادان، دانش‌آموختگان، دانشجویان، کتابداران، حرفه­‌مندان و مسئولین سازمان‌ها، نهادها و شرکت­های حوزه علوم اطلاعات، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر ساناز باغستانی گزارش مختصری از اسناد اهدایی استاد ارائه کرد:

با احتساب سند دست‌خط استاد مبنی بر اهدای اسناد به انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در تاریخ 18 اردیبهشت 1401، 37  برگ سند به همراه یک قطعه عکس از سوی استاد به انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی اهدا شده است. این اسناد دربارۀ برگزاری دورۀ آموزش کوتاه‌مدت کتابداری کمیته آموزش انجمن کتابداران ایران است و بازه زمانی آنها 15 آذر 1354 الی 30 تیر 1355 است.

محتوای موضوعی اسناد:  برگ 1و 2 (نامه استاد انصاری به مؤسسات آموزش عالی تهران و کرج، برگ اول بدون تاریخ و امضا و برگ دوم به تاریخ 17آذر1354 و با امضای استاد) ، برگ 3 الی 29 (پاسخ مؤسسات به نامه ایشان)، برگ 30 (گزارش استاد زنده‌یاد خانم ثریا قزل‌ایاغ از تعداد نامه‌های ارسالی و پاسخ‌ها و تعداد متقاضیان شرکت در دورۀ کوتاه‌مدت آموزش انجمن)، برگ 31 و 32 (نامه تشکر استاد از ریاست دانشگاه شیراز و کتابخانه آن برای برگزاری هفتمین دورۀ آموزش کوتاه‌مدت کتابداری)، برگ 33 (نامه تشکر استاد از ریاست کانون پرورش فکری برای برگزاری دورۀ کارورزی یک روزه  در کانون برای دانشجویان دوره آموزش کوتاه‌مدت در تهران)، برگ 34 (نامه آقای علی میرزایی، مدیر امور کتابخانه‌های کانون پرورش فکری، به استاد برای اعلام آمادگی کتابخانه‌های تهران جهت اجرای برنامه آموزشی یک‌روزه) برگ 35 و 36 (نامه استاد به آقای دکترکاردان برای تخصیص یک کلاس با ظرفیت 30 نفر و استفاده از کتابخانه گروه کتابداری و آزمایشگاه مرجع به مدت 20 روز و یک‌بار در سال برای دوره های آموزش کوتاه مدت انجمن).

پس از اتمام گزارش، فیلمی با محتوای بخشی از گفتگوی استاد دربارۀ دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت کتابداری کمیته آموزش انجمن کتابداران ایران طی سال‌های 1352 تا 1355، تصاویر مربوطه و خوانش تعدادی از اسناد اهدایی با صدای خانم اکرم سلطانی، سرپرست اسبق بخش تألیف مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و سرپرست کنونی گنجینه و مرکز اسناد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و خانم یکتا بهروزی، فرزند استاد ثریا قزل‌ایاغ برای میهمانان پخش شد(فیلم تهیه شده در آپارات انجمن قرار خواهد گرفت).

در ادامه استاد نوش‌آفرین انصاری، ضمن تشکر از خانم دکتر خراسانچی بابت پیشنهادشان برای اهدای اسناد به انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و توجه اعضای هشتمین دوره هیئت مدیره انجمن به این اسناد، بیان کرد: خانم دکتر باغستانی نوعی بازآفرینی برشی از یک دوره تاریخی را با بررسی دقیق اسناد و استفاده از صوت و عکس  در حوزه تاریخ شفاهی انجام داد و خاطرات یک دوره تاریخی انجمن کتابداران ایران را زنده کرد‌.

استاد با بیان این مطلب که وقتی اطلاعات تبدیل به ادبیات می‌شود، قدرت می‌گیرد، گفت: همه ما با شنیدن و دیدن این فیلم که همانند خواندن رمان بود، متأثر شدیم و برای دقایقی به نیمه اول دهه 50 بازگشتیم و آنچه مشاهده کردیم بخشی است از کتابداری اجتماعی، کار داوطلبانه و مشارکتی، و بیشتر از هرچیز شور و عشقی که در آن زمان و البته هر زمان در کتابداران وجود داشته و دارد.

دوره‌های آموزشی کوتاه مدت یک کار گروهی بود که از سال 1342 آغاز و در دوره‌های بعد نیز ادامه یافت. در آن زمان با همراهی، دقت و پیگیری خانم سلطانی و آقای دکتر نورالله مرادی در کمیته انتشارات جزوه‌های دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت تهیه و تدوین شد. در برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت بنده نگاه کتابداری اجتماعی داشتم  و خانم پوری سلطانی نگاه فنی داشت.

ایشان در ادامه به بیان خاطراتی از تجربه دوره آموزش کوتاه‌مدت کرمان و مدیریت خانم امید و دیدار ایشان تا دیروقت با خانواده‌ها و نیاز جامعه به توصیه‌های خارج از کتابداری و بحران جامعه درآن زمان پرداختند. همچنین از همراهی و فعالیت آقای آذرنگ در برگزاری دوره‌ آموزش کوتاه‌مدت شیراز یاد کرد.

آخرین اخبار