ارائه گزارش کار کمیته‌های مختلف انجمن در نشست چهل و چهارم هیئت مدیره

22 تیر 1397
نویسنده :  

ارائه گزارش کار کمیته‌های مختلف انجمن در نشست چهل و چهارم هیئت مدیره

نشست چهل و چهارم دوره ششم هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در روز دوشنبه یازدهم تیرماه 1397 در محل اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار شد. در این نشست که اغلب اعضای هیئت مدیره و رؤسای کمیته‌های انجمن حضور داشتند، هر یک از مسئولان کمیته‌ها گزارشی از فعالیت‌های کمیته خود به شرح زیر ارائه کرد:

* دکتر رضا رجبعلی بگلو مسئول کمیته انتشارت گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان موارد زیر را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته در دوره ششم عنوان کرد:

تشکیل کمیته انتشارات و تدوین اهداف، جذب 10 عضو اصلی برای این کمیته، انتقال نشریه الکترونیکی شناسه به انجمن مرکزی و تصویب نظامنامه و تعیین ساختار سیاستگزاری و اجرایی آن، انتشار 4 شماره از نشریه الکترونیکی شناسه، تعویض و ورزآمدسازی وب‌سایت شناسه، تشکیل گروه تلگرامی و اطلاع رسانی اخبار شناسه، برگزاری دو نشست تخصصی در حوزه نشر در دومین و سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، برگزاری نشست هم‌اندیشی با سردبیران نشریات رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تدوین بیانیه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران درباره تنزل کیفیت مجله‌های علمی، انتشار کتاب مجموعه مباحث کنگره دوم، آماده‌سازی اطلاعات و مباحث کنگره سوم جهت انتشار، مستندسازی سه کنگره انجمن و تحلیل اطلاعات گروه‌های تلگرامی آن، برگزاری جلسه نقد کتاب «گذری و نظری بر گزشته، حال و آینده کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران»، دیده‌بانی انتشارات رشته و گردآوری منابع مرتبط با انجمن

* دکتر غلامرضا عزیزی مسئول کمیته آرشیو گزارش کوتاهی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان از برگزاری سه نشست در سال 1396 و یک نشست تخصصی در سال 1397 خبر داد. همچنین این کمیته دو نشست نیز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1397 برگزار کرده است. ایشان همچنین خواستار همکاری انجمن برای ارتقای درجه نشریه آرشیو سازمان اسناد به علمی-ترویجی شد.

* دکتر امیررضا اصنافی مسئول کمیته آموزش گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان موارد زیر را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته در دوره ششم عنوان کرد:

تشکیل گروه مشاوران علمی کمیته، برگزاری 13 وبینار با همکاری آرموک، برگزاری 5 کارگاه آموزشی حضوری، تهیه بانک اطلاعاتی از گروه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور، تدوین شیوه‌نامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تدوین فرم ارزیابی گروه‌های آموزشی، انجام پژوهشی با عنوان «بررسی وضعیت رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان»، همکاری با آرموک در برگزاری برنامه «با کتاب کتابداران» با حضور 10 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی

* آقای علیرضا انتهایی گزارش کوتاهی از کمیته بازاریابی ارائه کرد. ایشان به تأخیر چندماهه خود برای انجام فعالیت اشاره داشت و ضرورت آغاز فعالیت‌های این کمیته را ایجاد یک سیستم برای اطلاعات انجمن دانست. آقای دکتر خسروی خواستار مدون شدن این پیشنهاد و ارائه آن در جلسه بعدی انجمن شد.

* آقای دکتر محمد زره‌ساز مسئول کمیته پژوهش گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان موارد زیر را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته در دوره ششم عنوان کرد:

تشکیل کمیته با 4 همکار اصلی و 21 همیار از میان دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد و 14 مشاور از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط، تدوین و به تصویب رساندن نظامنامه کمیته پژوهش، تدوین و به تصویب رساندن نظامنامه مدیریت و حمایت از پژوهش، تدوین و به تصویب رساندن نظامنامه جوایز ملی، تدوین شیوه‌نامه برگزاری نشست‌های ژورنال کلاب، تشکیل 13 کارگروه تخصصی در حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تکمیل اطلاعات وب‌سایت کمیته پژوهش، مکاتبه با بیش از 160 متخصص عضو کارگروه‌های تخصصی برای تدوین اولویت‌های پژوهشی انجمن در سال‌های 1396 و 1397، تعیین و اطلاع‌رسانی اولویت‌های پژوهشی در سیزده حوزه موضوعی و اولویت‌های مختص به انجمن در سال 1396، گردآوری اطلاعات مرتبط با اولویت‌های پژوهشی انجمن در سال 1397، طراحی و اجرای سامانه ثبت اولویت‌های پژوهشی با همکاری بخش فنی وب‌سایت (سرکار خانم رضائی)، برگزاری نه نشست ژورنال کلاب در حوزه‌های موضوعی مختلف در ایرانداک، کتابخانه ملی و شاخه آذربایجان، بررسی و مدیریت فرایند داوری آثار برگزیده برای سه جایزه ملی پوری سلطانی، دکتر عباس حری و دکتر نورالله مرادی در کنگره‌های دوم و سوم، ارسال نامه به سازمان‌های پژوهشی و حرفه‌ای مرتبط (7 سازمان) برای همکاری در تعیین اولویت‌های پژوهشی

* سرکار خانم فاطمه پازوکی مسئول کمیته امور بین‌الملل گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان موارد زیر را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته در دوره ششم عنوان کرد:

تشکیل و راه‌اندازی کمیته، تدوین نظامنامه کمیته، تشکیل سه کارگروه کاری با عناوین گروه تأمین محتوا- گروه مستندسازی و اطلاع‌رسانی و گروه انتشارات، جذب 30 عضو، تشکیل گروه‌های الکترونیکی در قالب ایمیل و تلگرام، تهیه نسخه انگلیسی وب‌سایت انجمن، شناسایی اطلاعات مرتبط و سازمان‌های حرفه‌ای و انجمن‌های علمی سایر کشورها، انتشار نسخه‌های چاپی و الکترونیکی نشریه آی بولتن با همکاری کتابخانه ملی، اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرفه‌ای از طریق خبرنامه مرتبط با کانال تلگرامی، برقراری ارتباط با مراکز بین‌المللی از جمله ایفلا و معرفی سه کتابخانه عمومی در ایران برای جایزه کتابخانه عمومی برتر سال، تشکیل 4 نشست با رئیس ایفلا و رؤسای کتابخانه‌های ملی مجارستان، چک و صربستان.

* سرکار خانم مهرناز خراسانچی مسئول کمیته روابط عمومی گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان موارد زیر را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته در دوره ششم عنوان کرد:

تشکیل کمیته و جذب 10 عضو، برگزاری بیست و سه جلسه حضوری، راه‌اندازی کانال تلگرام انجمن، اطلاع‌رسانی گسترده فعالیت‌های انجمن در وب‌سایت و کانال‌های تلگرامی، حضور فعال در برگزاری سومین کنگره سالانه، راه‌اندازی گالری عکس در وب‌سایت انجمن، برگزاری نشست هیئت مدیره با مدیران گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های تهران و برنامه‌ریزی برای برگزاری این نشست با مدیران گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های ایران در 27 تیرماه سال جاری، برگزاری سه نشست هیئت مدیره با گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های تربیت مدرس، بهشتی و علامه طباطبایی، برگزاری 16 جلسه دورهمی کتابداران به میزبانی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی شهر تهران، برگزاری 3 نشست عصر شعر پروین اعتصامی با همکاری نشریه الکترونیکی شناسه و کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، تهیه بروشور انجمن، برگزاری نشست هم‌اندیشی هیئت مدیره انجمن با رؤسای شاخه‌های استانی، ارسال متن همکاری با 27 انجمن علمی موضوعی فعال در ایران

* سرکار خانم دکتر زهرا حداد مسئول کمیته شاخه‌های انجمن گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان موارد زیر را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته در دوره ششم عنوان کرد:

برگزاری 4 دوره انتخابات هیئت مدیره در شاخه‌های آذربایجان، کرمان، کرمانشاه و مازندران در سال 1395، برگزاری انتخابات هیئت مدیره در شاخه‌ خوزستان در سال 1396، برگزاری مجمع عمومی شاخه آذربایجان با تقدیر از دکتر شاهگلی در سال 1396، برگزاری انتخابات شاخه فارس در سال 1397، برگزاری دو همایش ملی در شاخه‌های استانی (همایش ملی کتابخانه‌های تخصصی در شاخه خوزستان و همایش ملی چشم‌اندازهای ارتباط علمی در شاخه فارس)، تهیه پیش‌نویس نظامنامه شاخه‌ها در سال 1396، برگزاری پنل انجمن و مسائل آن در رابطه با شاخه‌ها در سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

* سرکار خانم گیتی حیدری مسئول کمیته کتابخانه‌های تخصصی گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان برنامه‌های این کمیته را در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تشریح کرد. برنامه‌ریزی و تشکیل پنل‌های کمیته کتابخانه تخصصی در کنگره‌های گذشته و کنگره چهارم، تشکیل کانال تلگرامی کمیته و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط از جمله برنامه‌های کوتاه مدت این کمیته بوده است. همچنین تلاش برای تغییر و بهبود وضعیت شغلی کتابداران کتابخانه‌های تخصصی با همکاری کمیته مطالعات صنفی وایجاد پایگاههای اطلاعاتی کتابخانه‌های تخصصی کشور با استفاده از پایگاه اطلاعاتی شابکا یا آک با حمایت و همکاری کتابخانه ملی یا ایرانداک از جمله برنامه‌های میان مدت این کمیته است. از برنامه‌های بلندمدت کمیته بازنگری یا تدوین استاندارد کتابخانه‌های تخصصی می‌باشد که تا کنون 2 جلسه کارشناسی نیز برای این مهم در کمیته تشکیل شده است.

* سرکار خانم دکتر نجمه سالمی به نمایندگی از مهندس مصطفی امینی مسئول کمیته نوآوری و فناوریهای نوظهور گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. ایشان موارد زیر را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های کمیته در دوره ششم عنوان کرد:

طراحی رویداد کتابدارانه، فراهم کردن زمینه حضور انجمن در همایش ملی شهر هوشمند: زیرساخت و فرصت‌های همکاری و سمینار فرصت‌های کارآفرینی در باشگاه استارت‌آپ‌ها، برگزاری اولین گردهمایی کسب و کارهای محتوامحور، برگزاری پنل کسب و کار محتوامحور در دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، برگزاری پنل حکمرانی داده و کارگاه کارآفرینی در حوزه کسب و کار محتوامحور با حضور فرانش در سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، هماهنگی و اجرای طرح سفیر کنگره در سه شاخه کرمانشاه، مازندران و قم، تهیه و تأمین اپلیکیشن سررسید قرار برای انجمن

* آقای ابراهیم عمرانی نخست به نمایندگی از خانم مهسا پورحقانی مسئول کمیته مطالعات صنفی گزارش کوتاهی از این کمیته و فعالیت‌هایش در دو کنگره گذشته ارائه داد. ایشان عنوان کرد که در کنگره دوم این کمیته کار خود را آغاز کرد. در این پنل، تعریف صنف مورد بحث قرار گرفت. در کنگره سوم شرح احراز و شرح وظایف کتابداران در سازمان‌های مختلف بحث شد. پس از کنگره سوم جلساتی تشکیل شد و جلسه‌ای نیز با معاون پژوهشی سازمان اداری و امور استخدامی کشور برگزار گردید. بر مبنای تصمیمات این جلسه مقرر شد کتاب مشاغل بررسی و مشاغلی که فارغ‌التحصیلان رشته ما می‌توانند برعده بگیرند طی نامه‌ای به سازمان اداری و امور استخدامی اعلام شود. همچنین مشاغل جدید نیز در این نامه به این سازمان پیشنهاد گردد.

* آقای ابراهیم عمرانی مسئول کمیته همایش‌ها و گرهمائی‌های انجمن گزارشی از فعالیت‌های این کمیته ارائه کرد. وی همکاری با کمیته‌های مختلف از جمله کمیته پژوهش در برگزاری نشست‌های تخصصی را یادآور شد و فعالیت‌های مرتبط به سه کنگره برگزار شده توسط انجمن را تشریح کرد. وی مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده جهت برگزاری هرچه بهتر کنگره چهرام را به شرح زیر اعلام کرد:

برگزاری دو جلسه شورای سیاستگزاری و ارائه گزارش‌های لازم به آنها، انتخاب آقای دکتر فتاحی به عنوان دبیر علمی کنگره، انتخاب اعضای کمیته راهبری کنگره چهارم و برگزاری سه جلسه رسمی تا کنون و تصمیم‌گیری در مورد دبیران و برنامه‌ریزی برای تشکیل نخستین جلسه دبیران

* آقای فرامرز مسعودی مسئول کمیته برنامه‌ریزی و بهبود مستمر که در جلسه حضور نداشتند، از طریق ایمیل خلاصه‌ای از فعالیت‌های کمیته را به شرح زیر ارائه کرد:

معرفی و تشریح برنامه استراتژیک انجمن و نقد و بررسی آن، تهیه، تصویب و پایش اهداف و برنامه‌های سالانه انجمن، مشارکت در برنامه‌ریزی 4 دوره کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران، ارائه 7 دوره گزارش عملکرد سالانه انجمن، ارتقا بخشیدن به گرید انجمن از C به A و حفظ آن برای 4 دوره پیاپی، عضویت فعال در کارگروه بازنگری شاخص‌های ارزیابی عملکرد انجمن‌های علمی کشور از تاریخ 14/10/1394 تا کنون و تهیه راهنمای ارزیابی انجمن‌های علمی برای وزارت علوم، انتخاب شدن انجمن به عنوان نماینده 7 انجمن علمی هنری از سوی وزارت علوم، مشارکت در تعیین صلاحیت کتابداران برای استخدام در کتابخانه دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران و دریافت لوح تقدیر از این دانشکده، برگزاری یک دوره ارزیابی گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی با همکاری 9 دانشگاه، ارزیابی کنگره‌های دوم و سوم متخصصان علوم اطلاعات ایران و انتشار نتایج آن در نشریه شناسه، مشاوره 3 پایان‌نامه کارشناسی ارشد در خصوص ارزیابی کتابخانه‌ها و مراکز اسناد و تدوین مدل ارزیابی کتابخانه‌ها و مراکز اسناد برای انجمن، عضویت در کارگروه استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مشارکت در تدوین 2 استاندارد ملی برای کتابخانه‌ها، مدیریت پروژه طرح تدوین 7 استاندارد برای کتابخانه‌های عمومی ایران با مشارکت کمیته پژوهش، ثبت برنامه استانداردسازی کتابخانه‌های عمومی ایران در برنامه جهانی ایفلا (IAP)، بازنگری اساسنامه انجمن برای نخستین بار در سال 1395، همکاری با کمیته کتابخانه‌های تخصصی انجمن برای بازنگری و روزآمدسازی استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی ایران، استانداردسازی رویه‌ها و مدارک انجمن مبتنی بر استانداردهای ایزو، تشریح، ترویج و اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و رویکردهای کمیته در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های تخصصی.

در پایان دکتر رضایی شریف‌آبادی نائب رئیس انجمن، ضمن تقدیر از فعالیت‌های کمیته‌های مختلف، دوره ششم را یکی از فعال‌ترین دوره‌های انجمن دانست. ایشان خواستار مشخص شدن چارچوبی علمی برای ارزیابی برنامه‌ها و موفقیت‌های هر کدام از کمیته‌ها و تعیین کاستی‌های موجود شد. این جلسه در ساعت 19 به پایان رسید.

نظر خود را ارسال کنید

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

 

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…